EW04 Omslag 600
Oktober 2019

IoT zit – ook letterlijk – in de lift

IoT 01

Sensoren, Big Data en IoT spelen een steeds grotere rol in gebouwen. Dat geldt ook voor liften. ‘Bedrijven die gebruiksafhankelijk onderhoud toepassen, hebben niet langer dubbel werk en kunnen zich beter op hun vak toeleggen. Daarmee bespaar je jaarlijks zomaar 20 procent,’ stelt Kim van Brugge, ceo van Delmation, specialist in industriële datacommunicatie. Samen met Liftinsight brengt het nu datagedreven lift-
oplossingen op de markt.

Gebruiksafhankelijk onderhoud heeft de toekomst’, stelt Alderik Bos, oprichter en ceo van Liftinsight, dat softwareoplossingen voor liftonderhoudsbedrijven levert. ‘Veel onderhoudswerk wordt nu periodiek gedaan vanuit de gedachte ‘hoe vaker, hoe beter’. Een achterhaalde veronderstelling, waar monteurs niet blij van worden. Bij een verplichte maandelijkse controle staan ze vaak in de file, veroorzaken ze CO2-uitstoot en is hun bezoek bovendien in veel gevallen zinloos. Dat leidt tot minder animo op het werk en personeelsverloop bij onderhoudsbedrijven.’

Navigatiesysteem

Gebruiksafhankelijk onderhoud vraagt om data. Data die door sensoren worden verzameld, veilig naar de cloud worden verstuurd en vertaald worden in bruikbare adviezen. Internet of Things (IoT) dus. De IoT-oplossing die Delmation en Liftinsight wereldwijd op de markt brengen, is sensor based maintenance of gebruiksafhankelijk onderhoud. Delmation zit meer aan de productiekant van sensoren en industriële communicatie, Liftinsight meer aan de kant van praktische toepassingen voor onderhoudsbedrijven. Beiden zien data via de cloud als cruciaal voor gebouwexploitanten. ‘Vergelijk deze IoT-oplossing maar met file-informatie in een modern navigatiesysteem’, verklaart Bos. ‘Meldingen in het verkeer zijn gebaseerd op geaggregeerde data van andere gebruikers. Persoonlijke data van een ander hoef je als bestuurder niet te weten, alleen data die ertoe leiden dat je veilig en snel op je bestemming aankomt. Zo werkt sensor based maintenance voor liften ook. Relatief goedkope sensoren zijn eenvoudig en snel op een lift te klikken, big data met algoritmen over de staat van de liften via de cloud doen de rest. Monteurs kunnen daardoor beter onderhoud aan liften plegen en zich op hun vakmanschap toespitsen.’ ‘Op dit moment worden veruit de meeste liften periodiek onderhouden aan de hand van een voorgeschreven aantal onderhoudsbeurten. Dat kan veel efficiënter, milieuvriendelijker en minder verstorend voor de liftgebruiker.’

IoT 03Onderhoud kan veel efficiënter, milieuvriendelijker en minder verstorend voor de liftgebruiker.

Universele standaard

De liftbranche wordt gedomineerd door vier fabrikanten die wereldwijd 80 procent van de markt bepalen: Kone (Finland), Otis (United Technologies, VS), Schindler (Zwitserland) en ThyssenKrupp (Duitsland). Maar ruim 60 procent van alle liften wereldwijd zijn niet langer in onderhoud bij de fabrikant. Daarom is er een grote behoefte aan een universele onderhoudsoplossing voor zowel oudere liften als voor liften van andere merken. ‘Vanuit het oogpunt van productaansprakelijkheid’, verduidelijkt Bos, ‘is het ondoenlijk om elk liftsysteem fysiek te verbinden met een modem. Een plug&play-oplossing – die feitelijk geen onderdeel uit maakt van het liftsysteem – is veel efficiënter. We zien dan ook dat meerdere fabrikanten testen met API’s uitvoeren om universele sensordata aan hun eigen systemen te koppelen en die in hun IT-infrastructuur te integreren.’

Beveiligd

Veiligheid en betrouwbaarheid staan volgens Van Brugge voorop. ‘Nieuwere versies van software zijn – net als in een Tesla – eenvoudig vanaf afstand te updaten’, licht hij toe. ‘Elke sensor produceert versleutelde data. Deze data is niet te herleiden naar de individuele lift, het gebouw of de monteur, zelfs niet voor ons.’ Alderik Bos: ‘Wij krijgen alleen de beschikking over geaggregeerde data. Met algoritmes gebruiken we deze geaggregeerde data om te bepalen wanneer liftonderhoud nodig is of wanneer er liftcomponenten moeten worden vervangen. Pas in de applicatie en met gebruik van de juiste toegangscode komt de info van de individuele lift weer bij elkaar. Alleen wanneer de monteur en het liftbedrijf beiden akkoord hebben gegeven, worden de persoonsgegevens van de monteur ook gedeeld met de gebouweigenaar, geheel in lijn met de nieuwe AVG.’ Omdat de oplossing van Delmation en Liftinsight niet gerelateerd is aan leeftijd, merk en type lift, kunnen alle onderhoudsbedrijven van deze IoT-oplossing gebruik maken.

Tekst: Tseard Zoethout
Fotografie: Industrie