EW06 Omslag 600
Juni 2022

Opklimmen met diploma's en certificaten

36 01

Een vakbekwaamheidsdiploma krijgen installateurs niet cadeau. Opleidingstrajecten kosten tijd en geld. ‘Moet ik dat wel willen?’, vraagt de ene installateur zich af. De ander ziet in cursussen juist een mooie kans om kennis weer up-to-date te brengen in combinatie met een extra bewijs voor competentie. Weten installateurs voldoende profijt te halen uit opleidingen en certificering?

Of een installateur zijn certificering of de vakbekwaamheidsdiploma’s van medewerkers weet uit te nutten, is primair zijn eigen verantwoordelijkheid. En eerlijk gezegd: op dat vlak ligt nog wel een uitdaging. Peter van Winssen van opleidingsinstituten Goflex Young Professionals en Vakwijs Opleidingen, toont zich kritisch: ‘Het probleem is dat de opdrachtgever veelal weinig verstand heeft van E- of W-installaties. Dat geldt voor particulieren net zo goed als voor bedrijven. Opdrachtgevers rekenen hun installateur zeker in eerste instantie niet zozeer af op vakbekwaamheid. Installateurs worden veelal geselecteerd naar aanleiding van hun offerte of snelheid waarmee ze reageren op een hulpverzoek. Kortom, er valt nog wel wat werk te verzetten om de markt van het nut van certificering en vakbekwaamheid te overtuigen’. De vraag is alleen hoe. Van Winssen denkt dat een soortgelijke versie van de niet roken-campagne van de overheid ook een optie kan zijn voor de E&W-sector. ‘Jaarlijks overlijden in Nederland tussen de tien en vijftien mensen aan de gevolgen van een acute koolmonoxidevergiftiging. Dat signaal is nu nog grotendeels onbekend, terwijl je dat eigenlijk veel ingrijpender moet communiceren. Door impactvolle afbeeldingen zijn mensen steeds bewuster van tabaksrisico’s, hetzelfde zou je eigenlijk moeten doen met koolmonoxide.’

‘Een installateur moet ambassadeur zijn van kwaliteit’

Ondertussen is wel de Gasketelwet ingevoerd. Dit is een overgangsjaar, maar vanaf 1 april 2023 moeten alle bedrijven die werk uitvoeren aan verbrandingstoestellen en de luchttoevoer en rookgasafvoeren écht gecertificeerd zijn. Toch wijst Van Winssen op het belang de klant te blijven doordringen van het belang van een gecertificeerde installateur. ‘Installatiewerkzaamheden omvatten meer dan het werken aan verbrandingstoestellen. Ik vind dat er ook een aanvullende taak ligt weggelegd voor Techniek Nederland in samenwerking met verzekeringsmaatschappijen. Je nodigt een elektrotechnisch installateur uit om te werken aan zo ongeveer het meest gevaarlijke deel van je huis, namelijk de elektrische installatie, terwijl er eigenlijk onvoldoende weet is van zijn vaktechnische kennis. Als je beseft dat er verzekeringssancties volgen bij ondeskundige werkzaamheden aan installaties, dan is dat een extra stimulans om juist wel de gecertificeerde installateur langs te laten komen.’

36 02Een installatie is voor de meeste gebruikers een 'low-interest'-product.

Motorkap

‘Een installateur moet ambassadeur zijn van kwaliteit,’ zegt Will van Ophem, directeur Technische Zaken van InstallQ, die erkenningen verleent aan vakbekwame installatiebedrijven. Wat Van Ophem daarbij opgooit, is dat we wel onze auto graag bij een Bovag-gecertificeerde garage voor onderhoud brengen, terwijl bedrijven en particulieren wat betreft hun E- of W-installatie zich veel minder kritisch lijken te gedragen. ‘Een installatie is een ‘low interest’-product. We willen het warm hebben thuis of op ons werk, het licht moet het doen, maar welke installatie daarachter schuil gaat, daar hebben de meesten amper notie van.
De boodschap die hij daarmee wil afgeven, is dat de gecertificeerde installateurs en medewerkers met vakbekwaamheidsdiploma’s zich meer mogen laten zien als vakbekwame en competente partij. Hij is er logischerwijs voorstander van als installateurs hun doelgroep laten weten dat medewerkers een InstallQ-vakdiploma op zak hebben. ‘Probleem is natuurlijk ook dat installateurs vooral technisch goed onderlegd zijn, maar qua marketing en communicatie zichzelf vaak nog kunnen verbeteren. Klimaattechniek is meer dan uitsluitend het inregelen van temperaturen. Een opdrachtgever als een voedingsmiddelenbedrijf wil de garantie dat zijn producten gekoeld beschermd worden. Dat is voor hem een veel belangrijker boodschap dan de kwaliteit van de achterliggende techniek.’

36 03Een opdrachtgever heeft veelal weinig verstand van de elektrische installatie.

Gasketelwet

Het voorstel van Van Winssen om met een intensieve campagne bedrijven en particulieren meer bewust te maken van de vakbekwaamheid van installateurs, vindt ook bij Techniek Nederland gehoor. Remco van der Linden, directeur Techniek & Markt bij de branchevereniging, wijst erop dat er een bewustwordingscampagne vanuit de overheid op stapel staat. Techniek Nederland is hierbij nauw betrokken. ‘Vanaf volgend jaar is de Gasketelwet definitief van kracht. De campagne vestigt de aandacht op de wettelijke certificering en op het online register van de overheid waar consumenten straks de gecertificeerde bedrijven kunnen vinden.’
Daarnaast is het volgens Van der Linden vooral belangrijk dat aangesloten installateurs zelf op alle mogelijke manieren laten zien dat zij lid zijn van Techniek Nederland. ‘Leden voldoen aan kwaliteits- en vakbekwaamheidscriteria en beschikken over een erkenning of certificering. De klant heeft zekerheid dankzij de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk Consumenten en de geschillenregeling. Dat zijn redenen voor klanten om te kiezen voor een lid van Techniek Nederland. Benadruk die voordelen als installateur.’
In de media ondersteunt de branchevereniging deze boodschap. Dat gebeurt onder meer via vrije publiciteit, optredens van voorzitter Doekle Terpstra of leden bij consumentenprogramma’s op televisie, maar ook via het platform Makers van Morgen. Het platform toont technische hoogstandjes, maar vertelt vooral de inspirerende verhalen van ondernemers en technische vakmensen. Makers van Morgen is niet alleen bedoeld voor de sector zelf, maar zeker ook voor het grote publiek dat kennis kan nemen van de kwaliteit die de leden van Techniek Nederland in huis hebben. Van der Linden: ‘Wij laten de prestaties van onze installateurs zien. Zij zijn de beste ambassadeur voor kwaliteit. Onze leden zijn actief in een kennisintensieve markt. Er is alle reden om daar trots op te zijn.’

Tekst: Hugo Schrameyer
Fotografie: Unsplash