EW02 cover 600
23 november 2023

Installateur uit Kampen gaat transportbedrijven elektrisch laten rijden

Gerard-de-Ruiter-van-Zonnegilde-staat-bij-Oegema-Transport-webGerard de Ruiter van Zonnegilde staat bij Oegema Transport naast de batterij en tankunit.

Twee jaar werkte Zonnegilde samen met twee launching customers aan de ontwikkeling van “Laden op Zon”. Daarmee komt duurzaam transport binnen bereik van alle spelers met een wagenpark van vijftig of meer vrachtwagens. De innovatieve installateur uit Kampen heeft met dit concept inmiddels een sluitende businesscase en gaat het breed uitrollen in de markt.

Volledig elektrisch rijden is voor een toenemend aantal transportbedrijven niet alleen kostenefficiënter, maar stelt transporteurs ook in staat een bijdrage te leveren aan hun duurzaamheidsdoelstellingen. Tegelijkertijd is het omschakelen op elektrisch transport een complexe opgave. Niet alleen moet het bestaande wagenpark vervangen worden door e-trucks, ook de laadinfrastructuur moet op orde worden gebracht inclusief een batterijenergieopslag (BESS) en -managementsysteem. Vaak betekent het ook overstappen op een andere energieleverancier of het aanpassen van het huidige contract. En dan zijn er ook nog drempels als financiering, een protocol voor storingen en het managen van eventuele netcongestie-problematiek.

Installateur legt puzzel

Alle stukjes van deze ingewikkelde legpuzzel zijn inmiddels gelegd door Zonnegilde, een innovatieve installateur met een focus op zonne-opslag en -laadprojecten voor het MKB en vastgoed-eigenaren. ‘We hebben “Laden op Zon” al geleverd bij meerdere grote transporteurs’, zegt Zonnegilde-directeur Gerard de Ruiter. ‘Uitgangspunt daarbij is de verduurzaming van de totale energiehuishouding van de opdrachtgever, van de techniek tot aan de financiering. Deze is nu klaar om te worden opgeschaald.

Drie pijlers

De Ruiter richt zich met “Laden op Zon” op drie pijlers. Om te beginnen maakt deze totaaloplossing lokaal elektrisch laden technisch mogelijk - óók in het geval van netcongestie. Daarnaast maakt het concept elektrisch rijden voor transporteurs financieel rendabel, omdat lokaal laden van vrachtwagens op het eigen bedrijfsterrein competitiever is dan publiek laden. En als laatste voorziet de oplossing in een sluitende businesscase, waarbij de transporteur ervoor kan kiezen zelf te investeren of de investering deels door Zonnegilde te laten voorzien.

One stop shop

Zonnegilde werkt samen met partners met een gedegen trackrecord voor het laad-, opslag- en energiemanagementsysteem. ‘We denken dat de transportsector echt behoefte heeft aan een one stop shop-aanpak. Daarom geven we advies, verzorgen de ontwikkeling en technische realisatie van het project in samenwerking met de opdrachtgever. De betrokkenheid van onze opdrachtgevers is van grote waarde, en we streven naar een nauwe samenwerking in al onze acties. We verzorgen het hele traject en nemen alles uit handen, dat geldt voor projecten met of zonder financiering. Zo kost het de klant zelf weinig tijd, wij doen de inspanning’, aldus De Ruiter die ook het terugleveren van stroom en een eventuele verduurzaming van vastgoed mee in het totale plaatje.