28 oktober 2025
Martijn Verspeek houdt in “Goeiegast” pleidooi voor passie, vertrouwen en gezond boerenverstand
Boek
Hoe een gewone Brabantse installateur uitgroeide tot landelijk voorbeeld van klant- en medewerkerstevredenheid. Het verhaal van Martijn Verspeek is nu te lezen in het boek Goeiegast, geschreven door journalist Eddy Buiting.
Martijn Verspeek staat bekend om zijn ongebruikelijke aanpak: géén functioneringsgesprekken, wél een vacature-wachtlijst. Monteurs hebben een kleedkamer waar PSV jaloers op zou zijn, klanten lenen gratis springkussens, en humor en menselijkheid vormen het fundament van zijn bedrijfscultuur. ‘Het gaat niet om groei of omzet, maar om passie en vertrouwen,’ zegt Verspeek in het boek dat eind oktober werd gepresenteerd tijdens een speciaal door hemzelf georganiseerd event in Eindhoven.
De reis sinds 2013
In Goeiegast vertelt Verspeek over de reis die hij maakte sinds hij in 2013 het familiebedrijf in Borkel en Schaft overnam. Twaalf jaar later is zijn onderneming uitgegroeid tot een van de meest besproken installatiebedrijven van Nederland – met dertig ‘goeiegasten’ en ‘goeivrouwkes’, zoals hij zijn medewerkers liefkozend noemt - die elke dag werken aan fanwaarde in plaats van winstmaximalisatie.
Echte verhalen
Het boek, opgetekend door journalist Eddy Buiting bestaat uit 50 laagdrempelige hoofdstukken. Geen theoretische managementlessen, maar echte verhalen over hoe je werk en leven kunt inrichten met gezond verstand, humor en oprechte aandacht. Verspeek hoopt ook mensen buiten de techniek te raken: ‘Het gaat over hoe we met elkaar omgaan – niet over techniek, maar over menselijkheid.’ Goeiegast is daarom meer dan een ondernemersverhaal; het is een pleidooi voor lokale verbondenheid en vertrouwen.’ In een tijd van globalisering en digitalisering hoopt Verspeek te laten zien dat nuchterheid en warmte een bedrijf verder kunnen brengen dan spreadsheets ooit doen.
Goeiegast kost €24,34 en is verkrijgbaar via onder andere MartijnVerspeek.nl, Managementboek.nl, en Bol.com.