EW11 cover 600
11 november 2024

Team “Zes keer is scheepsrecht” wint de 24 uur van Rivierenland

Winnaars zetten lokale stroom in de schijnwerpers

zes keer is scheepsrecht

Het team “Zes keer is scheepsrecht” behaalde op 7 november tijdens de 24 uur van Rivierenland in alle categorieën de hoogste scores en was daarmee de beste van de in totaal negen teams die deelnamen aan de hackathon waar jongeren uit de regio intensief meedachten aan oplossingen voor de toekomst van energie in Rivierenland.

De hackathon in Rivierenland is een initiatief van de stichting HUB Rivierenland die middelbare scholieren en studenten wil verbinden met regionale (mkb-)bedrijven. De stichting organiseert de hackthon samen met S-TEC dat meer woningen en gebouwen in Rivierenland wil (laten) verduurzamen door samen te werken en belemmeringen aan te pakken.

Puntensysteem en app

De uitdaging voor de negen teams was om draagvlak te creëren voor lokale stroomoplossingen in de Betuwe. Organisator S-TEC wilde een antwoord op de centrale vraag: hoe kunnen we de lokale gemeenschap overtuigen van het belang van lokale energie? Het team met de naam “6 keer scheepsrecht” slaagde daar volgens de jury als beste in. De zes jongeren richtten zich met hun plan “100% duurzaam in eigen regio” op studenten en woningzoekenden. Een puntensysteem en een app moet hen motiveren stroom af te nemen op momenten dat de meeste stroom beschikbaar is. De gespaarde punten zijn vervolgens inwisselbaar voor kortingen en bonussen op producten en diensten binnen de regio Rivierenland. De leerlingen pleitten tijdens hun presentatie ook voor samenwerking met lokale makelaars. Bij iedere verkoop van een huis zouden kopers een welkomstpakket moeten ontvangen met informatie over het puntensysteem en de app

De stap naar lokale stroom

De jury, met vertegenwoordigers van de gemeente Tiel, Energie Samen Rivierenland en Betuwewind beoordeelden de 9 inzendingen op impact, haalbaarheid en uitvoerbaarheid, concreetheid en originaliteit. Het winnende team behaalde in alle categorieën de hoogste scores en maakte indruk met hun vernieuwende aanpak en krachtige presentatie. Als beloning mag dit team hun ideeën verder uitwerken met het marketingbureau van Betuwewind. Marisca Stolp van Betuwewind kijkt ernaar uit de ideeën van het winnende team verder uit te werken in het vervolgtraject. ‘Met dit project willen we iedereen inspireren om de stap naar lokale stroom te zetten – want zoals deze jonge generatie al ziet, is dat de toekomst.’

Naast de kans om hun ideeën in een professionele setting te presenteren, ontvingen de winnende jongeren een cadeaubon, een taart, en een certificaat als erkenning voor hun inzet en creativiteit.