Omslag_EW05 600
Mei 2021

Als de kermis weer volstroomt…

36 01

Een reuzenrad, spookhuis, botsauto’s en andere attracties dagenlang laten draaien, vraagt nogal wat stroom. Vaak wordt hiervoor een plein in de stad of een grasveld in het dorp tijdens een kermis overladen met dieselgeneratoren. Maar om de uitstoot te beperken, duiken er steeds vaker alternatieven op. 

Voorheen maakten veel gemeenten voor evenementen als kermissen gebruik van een ‘evenementenaansluiting’. Dit was een vaste stroomvoorziening waarvan alle exploitanten hun stroom konden afnemen; de gemeente betaalde uiteindelijk de netbeheerder voor elke gebruikte kWh. Inmiddels bestaat dit type aansluiting niet meer en geldt een vastrecht.
Voor gemeentes die dit niet willen betalen én voor locaties waar überhaupt geen aansluiting aanwezig is, kunnen dieselgeneratoren de gewenste stroom leveren. Betrouwbare en schaalbare oplossingen waaraan echter ook nadelen kleven. Michel Swinkels van Interchange Power uit Kerkrade: ‘De stroomafname van kermisattracties is vaak erg wisselend. Regelmatig treden pieken op of wordt stroom teruggegeven aan het aggregaat. Voorheen werd dit overschot gebruikt om de gloeilampen van stroom te voorzien, maar sinds er steeds meer leds worden gebruikt, is dat niet meer zo eenvoudig. Leds hebben immers veel minder nodig. Nieuwere attracties met moderne besturingen beschikken dan ook over een systeem dat een teveel aan stroom verwerkt of ‘verbrandt’ om storingen in het systeem te voorkomen. Een andere optie is de toepassing van hybride accupakketten die we herladen op een aggregaat. Hierdoor zijn vaak kleinere of minder aggregaten nodig.’

36 02

Het laatste is tevens een deelantwoord op de groeiende weerstand tegen de uitstoot van dieselgeneratoren. Omdat de verwachting is dat dieselgeneratoren in de toekomst niet meer zijn toegestaan in bebouwde gebieden, wordt er gewerkt aan nog meer alternatieven. Zo draait de jaarlijkse kermis in Zwolle volledig op mobiele accu’s die vantevoren worden opgeladen met groene stroom. Peter Homan van elektrotechnisch bureau Homan uit Mijdrecht: ‘Eén oplossing die wij hanteren is het overnemen van de vaste stroomvoorziening, zoals wij dit hebben gedaan in bijvoorbeeld Den Haag, Amsterdam en Breda. Verder zijn we al langer bezig met hybride oplossingen waarbij accupakketten elders worden opgeladen met generatoren die in het meest efficiënte punt draaien. Dit kost minder brandstof en voorkomt lawaai ter plaatse. Ook wordt er gekeken naar generatoren op waterstof of combinaties met pv-panelen.’
De toepassing van deze alternatieven loopt echter nog niet hard vanwege de (veel) hogere kosten. Iedereen wil duurzaam zijn, maar liever geen extra geld uitgeven. Dus liever dieselgeneratoren de stad inhalen dan vastrecht betalen of kiezen voor een hybride oplossing. Homan: ‘En daarbij dan toch nog eisen stellen aan de uitstoot van de vrachtwagens die de dieselmotoren komen brengen en halen.‘

Tekst: Marjolein de Wit - Blok
Fotografie: Industrie