Juli/Augustus 2020
‘Corona? Maak geen regeltjes om de regeltjes’
Henny de Haas, algemeen directeur Hoppenbrouwers Techniek
Maandenlang al legt het coronavirus het bedrijfsleven grotendeels lam en buitelen -ondernemers over elkaar heen met regels om medewerkers te beschermen en verspreiding te voorkomen. Wat is wijsheid? De hele boel stopzetten of stug blijven doordraaien. Henny de Haas heeft zich het hoofd niet op hol laten brengen en zoekt vooral de nuance. De directeur van Hoppenbrouwers Techniek vertrouwt op het verstand van zijn personeel. ‘Individuele creativiteit beknotten, is het domste wat je nu kunt doen.’
De stemmen op de achtergrond doen vermoeden dat Henny de Haas tijdens de lockdown gewoon op kantoor is. En inderdaad, op een paar dagen thuiswerken na bivakkeert het directielid van Hoppenbrouwers het liefst op zijn vaste vestiging in Udenhout. ‘Kan niet anders’, meent hij. In zijn functie is veel interactie met anderen vereist. ‘Juist nu, anders staat de tent stil’. En stilstand is wel het laatste wat een bedrijf als Hoppenbrouwers kan gebruiken.
Maar de lockdown dan?
‘Het is een intelligente lockdown, hè? Met je verstand als leidraad, kun je heel veel wél doen. En ik ben ervan overtuigd dat die opvatting ook voor onze medewerkers geldt. Daarom hebben wij niemand verplicht om naar huis te gaan of om vrij te nemen. Wel vragen we nog meer dan anders om eigen initiatief: zorg dat je het thuis op orde hebt en zorg dat ook het werk doorgaat. Het enige wat wij als directie doen, is mensen die ruimte geven. Individuele creativiteit beknotten, is het domste wat je nu kunt doen.’
Dus alles gaat z’n gangetje?
‘Natuurlijk niet. Hoe nuchter je ook bent, deze crisis verandert voor iedereen de dagelijkse gang van zaken. Ook onze kantoren staan half leeg en ook Hoppenbrouwers heeft medewerkers die nu even niks te doen hebben of ander werk uitvoeren, maar ik laat me niet bang maken. We moeten ervoor zorgen dat we geen regeltjes gaan maken om de regeltjes. We zoeken de nuance binnen de mogelijkheden die er zijn, gegeven de omstandigheden. Dus niet alles stopzetten omdat een ander dat ook doet. Dat is een paniekreactie die niets oplevert.’
‘We zoeken de nuance binnen de mogelijkheden’
Hoe vult u de verantwoordelijkheid jegens het personeel dan in?
‘Door ze tot niks te verplichten. Direct na Ruttes befaamde persconferentie in maart hebben we als directie een brief aan alle medewerkers opgesteld. Op twee kantjes schreven we wat Hoppenbrouwers wel en vooral niet ging doen. Kernboodschap: niemand wordt ontslagen en een gezond bedrijf als het onze doorstaat deze crisis. Rust bewaren dus. Vervolgens hebben we de bal bij de afzonderlijke teams neergelegd. Het is veel efficiënter om mensen hun eigen problemen te laten oplossen dan collectieve maatregelen uit te vaardigen. Ik geloof dat medewerkers op een creatieve manier heel goed hun weg door deze crisis kunnen vinden. Het gaat pas fout als je ze dat initiatief afneemt.’
Welke belemmeringen ervaren zij zoal?
‘Ik heb een tekenend voorbeeld. Wij doen het onderhoud van enkele grote kantoren, waaronder de vestiging van een bank. Die directie had per direct alle medewerkers naar huis gestuurd, dus dat pand was volledig verlaten. Maar onze monteurs mochten er niet in. Coronaregels. Waanzin! Zulke maatregelen zijn duidelijk niet met verstand, maar onder druk van de politiek genomen. En hoe creatief ook, daar kunnen zelfs mijn medewerkers niets tegen beginnen. Ik gelukkig wel. Na contact met de gebouweigenaar zijn de monteurs alsnog toegelaten. Maar het laat zien hoe we in crisissituaties alle realiteitszin lijken te verliezen.’
Welke problemen komt u zelf vooral tegen?
‘Zonder corona te willen bagatelliseren, eigenlijk niet zo veel. Ja, het is wat rustiger op kantoor omdat veel mensen thuiswerken. En de vergaderingen vinden nu meestal plaats via een videocall of in de kantine. Daar kunnen we makkelijker afstand houden dan in de kleine bespreekkamertjes. En ik heb een mondkapje in mijn auto liggen. Zeker als ik naar projecten in bijvoorbeeld België ga, is dat verplicht. Er is eigenlijk niets wat we niet zelf kunnen oplossen.’ ‘Datzelfde zie ik ook in het veld. Medewerkers eten vaker hun boterhammetje op de bouw in plaats van in de kantine. Ze regelen onderling hun pauzes om groepsvorming te vermijden. En ja, iedereen snapt wel dat een avondje feesten er nu even niet in zit. Wat ik zelf eigenlijk niet had voorzien, is de kostenpost vervoer. Medewerkers mogen immers niet meer samen rijden. Onze bussen en auto’s zijn gemaakt voor drie à vier personen en nu moet iedereen apart naar het werk. Los van de CO2-uitstoot kost dat ons veel geld.
Kan iedereen aan het werk blijven?
‘Grotendeels wel. Anders dan tijdens de vorige crisis is er volop werk in de woningbouw. De vraag naar huizen blijft ongekend hoog en dus is daar veel werk voor ons. Bij de woningcorporaties ondervinden we de meeste nadelige effecten. Onze monteurs mogen simpelweg niet bij de mensen naar binnen. Raar, want pakketbezorgers komen toch ook gewoon langs? En onze mensen zijn prima in staat de situatie achter de deur goed in te schatten of zelf thuis te blijven, mocht dat nodig zijn.’ ‘Voor de rest laten we onze mensen hun tijd zelf indelen. Direct na ingang van de lockdown hebben we daartoe de werktijden verruimd. Dagen van acht uur tot half vijf waren de standaard, nu gelden werkdagen van zes ‘s morgens tot tien uur ‘s avonds. Zeven dagen per week. Dat geeft lucht om zowel werk als thuis door te laten gaan. Natuurlijk kwamen ook wij in de verleiding om sommige teams en afdelingen naar huis te sturen, maar in plaats daarvan hebben we de jongens en meiden gevraagd zelf vrij te nemen als dat kan. En ik moet zeggen, deze oplossingen werken goed.’
Is er veel ziekteverzuim?
‘Dat houden we uiteraard nauwlettend in de gaten. Ik ben van huis uit een optimist, maar steek mijn kop niet in het zand. Als management houden we de cijfers goed in de gaten. Onder meer via een speciaal corona-dashboard dat we hebben gelanceerd. Hiermee monitoren we zaken als ziekteverzuim, omzetdaling en thuisblijvers. Per week, zodat we snel kunnen sturen indien nodig. In de eerste periode hadden we tussen de 8 en 9 procent zieken, dat aantal is inmiddels lager. Dus dat valt mee.’
En hoe houden jullie het financieel vol?
‘In datzelfde dashboard zien we een omzetterugval van 5 procent in maart. Dus ook dat stemt optimistisch. Wat dat betreft hebben we geleerd van vorige crisisperioden. Hoppenbrouwers wedt niet op één paard, maar is actief in verschillende marktsegmenten. Industrie, particulier, zorg, water & infra, overheden, distributie en logistiek, noem maar op. Met een breed pakket aan technische disciplines ontwerpen, installeren, onderhouden en beheren we technische installaties in gebouwen. Er blijft voor ons genoeg werk. Volgens mij zijn er geen projecten afgelast, twee zijn er wel uitgesteld.’ ‘Wel merken we dat er meer concurrentie is. Installateurs die wel veel werk zien stilvallen, schrijven nu in op ‘andere’ klussen. Maar wij overleven het wel. Trouwens, onze investeringen gaan ook gewoon door. Dat besluit was snel genomen, want je kunt niet zomaar je lange termijnvisie een paar maanden in de koelkast zetten. Deze crisis is tijdelijk; als straks de economie weer opstart, wil ik gelijk kunnen meedraaien.’
‘Het gaat pas fout als je werknemers het initiatief afneemt’
Over welke investeringen heeft u het dan?
‘Onder meer in opleidingen en kwaliteit van het werk. Op 21 april opende - volgens schema - onze nieuwe praktijkschool in de vestiging Rosmalen Ook stagiaires blijven welkom. Graag zelfs, dat zijn de werknemers van de toekomst. We hebben met de scholen afgesproken dat hun leerlingen gewoon stages mogen afmaken. Waarom zouden we hen in de problemen brengen? En daarbij, de bouw gaat toch ook gewoon door.’ ‘Zover ik weet is er één leerling-monteur met onbetaald verlof. Hij mocht van zijn ouders niet naar het werk. Dat vind ik oprecht jammer, want natuurlijk passen wij ook gewoon op. We zetten echt niet alles klakkeloos door. De incompany-trainingen zijn bijvoorbeeld uitgesteld en stagemarkten zijn alleen online te bezoeken. Maar nogmaals, we willen wel klaarstaan voor de toekomst.’
Hoe ziet u die toekomst?
‘Best rooskleurig. Uit elke crisis komt werk voort. Dat is altijd zo geweest en zal nu niet anders zijn. Denk alleen al aan de anderhalvemeter-samenleving en de aanpassingen die dat bij gebouwen gaat vergen. We krijgen nu al volop aanvragen binnen voor logistieke hallen, die dankzij de online-shopping-impuls gebouwd en aangepast moeten worden.’ ‘Ik heb weleens gehoord dat het woord crisis in het Chinees bestaat uit twee karakters, een voor gevaar en een voor kans. Ik hoop oprecht dat de installatiesector die kansen kan benutten. Want natuurlijk staat velen het water wel aan de lippen. En ook de tweede helft van het jaar zal voor sommige bedrijven moeilijk zijn, want rustig qua werk. Maar gelukkig blijft er wel geld rondgaan. Daar zorgen de steunmaatregelen van de overheid voor. Ik vind het heel positief dat zij zoveel geld in de economie pompt. Of er inflatie komt, is lastig te voorspellen, maar dat geldt voor deze hele crisis. Pas achteraf weten we of we goed hebben gehandeld.’
Tekst: Jojanneke Rodenburg
Fotografie: Peter de Koning