EW09 Omslag-220
Maart 2019

‘Je moet als installateur de ‘drive’ hebben om op de hoogte te blijven’

Jan Vos, directeur Vos Elektra in Uddel

EW03 02 Vos Electra fotografie Wouter van Middendorp-16

Hij heeft er net weer een dagje praktijk opzitten. Het doet Jan Vos duidelijk goed. ‘Heerlijk om met de jongens op pad te gaan. Dan is er even geen verschil tussen directeur en medewerker en weet ik precies wat er speelt.’ De eigenaar van Vos Elektra blijft graag goed op de hoogte van alle ontwikkelingen; binnen het bedrijf, maar zeker ook in de installatiesector. Vooral wat er gebeurt op het gebied van solar-installaties. Want bijna driekwart van de projecten die het bedrijf uitvoert, is pv-gerelateerd. En de aanvragen stijgen explosief.

Jan Vos is trots dat zijn prestaties op het gebied van solar zijn opgevallen. Hij rolde in 2014 eigenlijk per ongeluk in deze markt, dankzij een nieuwe medewerker. ‘Deze jongen had veel ervaring met solar-installaties en maakte het voor mij mogelijk om in te schrijven op solarprojecten. Toen is het balletje gaan rollen.’
In vijf jaar tijd groeide Vos Elektra van eenmanszaak naar een bedrijf met negen medewerkers, inclusief een parttime medewerkster voor de administratie. Zij is een uitkomst voor Vos, die nu eindelijk weer meer tijd heeft voor wat hij het liefste doet: af en toe meewerken op de bouw en op locatie projecten opstarten. Daarna kan hij het met een gerust hart overlaten aan zijn kundige medewerkers. Een goed op elkaar ingespeeld team dat samen grote en kleine klussen klaart. Van drie panelen op een particuliere woning, tot aan solarparken met een kleine tweeduizend stuks.
Vos verliest zijn focus nooit: ‘We werken altijd met de beste spullen en volgens duidelijke protocollen. De tijd dat ik voor winst op de korte termijn concessies deed aan kwaliteit, ligt heel ver achter me.’

Iedereen heeft het over kwaliteit. Hoe vullen jullie dat begrip in?

‘Ik denk dat je al een heel eind bent als je verantwoordelijkheid neemt voor de veiligheid van je medewerkers en voor je materiaal. Kijk, zonder valhekken of -netten gaan mijn jongens nooit een dak op. Vroeger waren de richtlijnen misschien minder helder, maar nu volgen we nauwgezet de protocollen. En ik werk alleen met producten waar ik achter kan staan. Dus producten met goede (opbrengst)garanties, van bedrijven die over tien jaar ook nog bestaan. Aan een installatie die snel kapot gaat en waarvan de onderdelen vervolgens niet meer verkrijgbaar zijn, hou je alleen maar ellende over. Daarom kiezen wij heel bewust voor materialen; zoals zonnepanelen van LG Electronics en AEG en omvormers van Solaredge en Enphase. Organisaties en producten die ik vertrouw.’

Dat kost de klant dus waarschijnlijk ook meer?

‘Ja, we zijn niet de goedkoopste. Maar als je de klant eerlijk informeert over wat je gaat doen en wat hem dat opbrengt, krijg je meestal begrip. Die communicatie is ook een onderdeel van kwaliteit, vind ik. Wij willen de mensen niks aansmeren, dus al tijdens het eerste klantcontact meld ik dat we niet de goedkoopste zijn. Schrikken ze, dan hoef ik al geen offerte meer op te stellen.

‘We profileren ons niet als de goedkoopste, maar wel als de beste’

Maar meestal waarderen ze mijn eerlijkheid en kiezen bewust voor deze samenwerking. We profileren ons niet als de goedkoopste, maar wel als de beste. En vergis je niet, de laatste jaren zijn flink wat horrorverhalen over slechte installateurs in de media verschenen. Mensen weten ondertussen dat kwaliteit geld kost.’

Het is een jonge techniek. Er kan toch altijd iets misgaan?

‘Klopt. Maar is een verschil tussen ontwikkeling en onkunde. Er worden dagelijks stappen gezet in de techniek en kwaliteit. De eerste panelen en omvormers zijn een ‘lachertje’ vergeleken met de installaties van vandaag. Datzelfde geldt waarschijnlijk voor morgen. Echter, veel van de horrorverhalen zijn het gevolg van onkunde. Wil je een goede en veilige installatie afleveren, dan zul je altijd zelf moeten blijven nadenken. Zo merkte ik -eenmaal actief in de solarmarkt - al snel dat elk type paneel en omvormer zijn eigen MC4-aansluitconnector heeft. En bij connectoren die niet goed passen is de kans op warmteontwikkeling en dus brand veel groter. Je hoeft als installateur dan toch geen groot licht te zijn om te beseffen dat je nooit verschillende connectoren door elkaar moet gebruiken?! Jaren geleden hamerde ik daar al op. En ja hoor, in 2018 was het overal in het nieuws: slechte aansluitingen zijn mede oorzaak van brand. Kom op jongens...’

Je vindt het dus gevaarlijk, zo’n wildgroei aan merken en fabrikanten?

‘Als installateur heb je inderdaad wel de verantwoordelijkheid om het kaf van het koren te scheiden; niet alles te geloven wat je ziet of hoort. Je zult zelf op onderzoek moeten, zelf je informatie verzamelen en nogmaals, daar zelf de conclusies uit trekken. Natuurlijk luister ik daarbij naar de grote leveranciers, maar het is ook heel belangrijk om regelmatig te gaan kijken bij groothandels en beurzen te bezoeken. Alleen door je te verdiepen in de vele producten en achterliggende bedrijven, kun je een weloverwogen keuze maken. Die keuze geeft je ook een soort houvast; een identiteit naar buiten toe. Tegelijkertijd moet je je daar ook niet blind op staren. Als een grote opdrachtgever bijvoorbeeld een enorme installatie door ons laat plaatsen, snappen we best dat daar niet de duurste panelen voor worden gebruikt. En die sluiten we desgevraagd uiteraard netjes aan.’

EW03 02 Vos Electra fotografie Wouter van Middendorp-17

Om die conclusies te trekken, zul je toch een bepaalde graad van kundigheid moeten hebben?

‘Je moet vooral de ‘drive’ hebben om op de hoogte te blijven. Dus veel op het internet zoeken, lezen en met praktijkmensen praten. Toen ik in 2002 voor mezelf begon, had ik de lts afgemaakt, veel ervaring opgedaan bij een elektrotechnisch bedrijf en via een leer-werk­traject mbo-niveau 4 afgerond. Ik wist nul van zonnepanelen. Pas toen ik die jongen aannam met kennis van solar, ben ik mezelf gaan ontwikkelen. Natuurlijk hoef je niet alle natuurkundige principes te kunnen doorgronden, maar de do’s and dont’s moeten wel duidelijk zijn. Door de jaren heen hebben mijn werkvoorbereider – Hans – en ik cursussen gevolgd en certificaten gehaald. Solar is echt een heel interessante techniek, en dat enthousiasme en de bijbehorende kundigheid proberen we over te dragen op onze jongens.’

Welke professionaliseringsstappen wil je nog maken?

‘Toch dat opleidingsniveau nog verder verbeteren. Het bedrijf is zo hard gegroeid dat de persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s van de medewerkers zijn ondergesneeuwd. Daar willen we vanaf dit jaar extra aandacht aan geven. Deden voorheen Hans en ik de cursussen en brachten die kennis intern over, nu moeten de jongens ook zelf de schoolbanken in. We gaan meer in hen investeren. Tja, taken als personeelsmanagement komen er allemaal bij; nooit gedacht dat ik me daar nog mee bezig zou houden. Organisatorisch zijn we ook nog verder zoekende naar de juiste balans. Ik dacht altijd alles zelf te kunnen, maar dat gaat niet. Daarom hebben we iemand voor de administratie aangenomen en verdelen Hans en ik de bureautaken. Op die manier ontwikkelen we een structuur waarin iedereen doet waarin hij of zij goed is en plezier aan beleeft. Want ook dat is belangrijk.’

Heb je voldoende werk?

‘De solarmarkt groeit nog steeds en de aanvragen stijgen explosief. Fijn hoor; na jaren alles aangepakt te hebben wat voorbijkwam, zitten we nu in de positie om onze opdrachten te selecteren. Dat geeft rust. Vos Elektra opereert nu binnen een straal van ongeveer honderd kilometer rond Uddel. Natuurlijk zijn we flexibel, maar het is geen moeten meer. Komt er bijvoorbeeld een aanvraag voorbij voor een tiendaagse klus in Zeeland, dan informeer ik eerst bij de jongens of ze daar zin in hebben. Is het antwoord nee, dan maken we geen offerte. Die kilometers en reistijd kun je niet altijd goedpraten. Moet je ook niet willen; werkplezier is heel wat waard. Daarom ben ik zelf ook weer vaker buiten kantoor te vinden. Op de bouwplaats is toch waar ik het liefste ben.’

Dus Vos Elektra gaat nog verder groeien?

‘Groei is geen doel op zich. We willen best, maar vakmensen zijn schaars. Daarbij komt dat ik m’n bedrijf graag persoonlijk houd. Ik ben geen directeur-type, had al nooit gedacht dat ik vaste medewerkers in dienst zou hebben. Onze focus op dit moment ligt bij het leveren van de beste kwaliteit en service. Als ik daar extra mensen voor nodig heb, huur ik die in. Toch moet ik toegeven dat daar de laatste jaren wel een soort van continuïteitsdrang bij is gekomen.

‘Op de bouwplaats is toch waar ik het liefste ben’

Ik wil een gezond bedrijf voor de langere termijn neerzetten. Ook omdat mijn twee zoons zich zijn gaan interesseren voor het installatievak. Ze werken nu allebei als elektricien bij mijn vroegere werkgever. Bewust bij een ander bedrijf, maar als ze over een jaar of zes bij mij willen werken, zijn ze welkom. Dan moet er wel een mooi bedrijf staan, vind ik.’

Hoe zie je de toekomst van solar in je bedrijf?

‘De markt is nog lang niet verzadigd en het blijft gewoon mooi werk. Vervelen doet het zeker niet. De techniek blijft misschien hetzelfde, maar voor elk project bedenk ik een nieuwe installatie. Dat puzzelen en vervolgens mooi uitvoeren, is prachtig. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om aan een duurzamer Nederland te werken. Met een zonne-installatie laat je toch iets achter waar de volgende generaties voordeel van hebben. Misschien dat we organisatorisch wel wat gaan veranderen. Van oorsprong zijn we natuurlijk een elektrotechnisch installatiebedrijf waar solar bij is gekomen. Wellicht is het handiger om het bedrijf op te splitsen in een elektrotechnische tak en een afdeling die zich puur richt op zonnepanelen. Zeker nu de aanvragen voor solar zo enorm toenemen.’

Naam: Jan Vos
Geboortejaar: 1976
Bedrijf: Vos Elektra B.V.
Woonplaats: Uddel
Privé: Getrouwd met Marian, twee zoons (17 en 19 jaar)
Hobby’s: Wekelijks zingen in een mannenkoor
Tekst: Jojanneke Rodenburg
Fotografie: Wouter van Middendorp