EW04 Omslag 600
Mei 2022

Onbaatzuchtige loodgieter lapt sanitair ziekenhuisschip op

Opvallend werk

86 01

Sanitaire installaties op een schip zijn heel anders dan in een gebouw. Loodgieter Marcel Eveleens weet er alles van. De afgelopen maanden zette hij zich belangeloos in om alle onvolkomenheden van het ­sanitair op het hospitaalschip Global Mercy in orde te brengen voor de reis naar Afrika.

Op dit moment is de Global Mercy, het drijvende hospitaal van de internationale hulporganisatie Mercy Ships, onderweg van Europa naar Afrika, waar vrijwilligers medische hulp gaan bieden. Van september 2021 tot en met februari 2022 lag het schip voor anker in de haven van Antwerpen. Daar werkten een paar honderd vrijwilligers aan het in gereedheid brengen van dit ziekenhuisschip. Eén van hen was zelfstandig loodgieter Marcel Eveleens. ’Toen er in september vorig jaar last minute een opdracht wegviel en ik hoorde dat de Global Mercy hier lag om zich klaar te maken voor nieuwe reizen, heb ik me eigenlijk direct aangemeld’, vertelt Eveleens.

Belangeloos meewerken

Mercy Ships is geen onbekende voor Eveleens. In de periode 2004 tot 2008 woonde en werkte hij als technicus, met zijn vrouw als verpleegkundige en hun twee kinderen op twee andere schepen die medische missies voor de kust van Afrika uitvoerden. ­‘Ik was dus op de hoogte van de activiteiten van de organisatie en wist dat ze mensen konden gebruiken bij het uitrusten van dit schip. Daar heb ik me een aantal maanden belangeloos voor ingezet.’
Toch schrok Eveleens wel een beetje toen hij in september op het schip kwam. Enerzijds door de technische kwaliteit van de sanitaire installaties, anderzijds doordat er helemaal gaan materialen of voorraden waren om reparaties en verbeteringen uit te voeren.­­ ­ ‘Zo waren alle kranen verkeerd aangesloten; dat wil zeggen dat de richting van warm en koud water was omgedraaid en dat levert ­natuurlijk een gevaarlijke situatie op. Ook zaten er bijna nergens kranen met EA-keerklep in het sanitaire systeem. Voor de drinkwaterveiligheid is dat toch echt noodzakelijk. Inmiddels heb ik er al zo’n 80 á 90 op het schip geïnstalleerd. ­
Een andere onvolkomenheid was de aansluiting van wastafels op de afvoer. Ik heb een paar honderd rubberen afdichtingsringen geplaatst, want wartels van de wastafels waren gewoon op de metalen afvoer gedraaid, wat op veel plekken lekkages en ­geurproblemen veroorzaakte.’

86 02Marcel Eveleens

Gratis sanitaire producten

Voor Mercy Ships, een liefdadigheidsinstelling die leeft van particuliere giften, is geld voor de uitrusting altijd een uitdaging. Gelukkig vond Marcel Eveleens in Henk Noordzij, eigenaar van Noordzij Rozenburg, een echte medestander. Ook bij de uitrusting van de andere schepen van Mercy Ships was Noordzij altijd bereid om te helpen. Toen Eveleens in september 2021 belde, stuurde Noordzij twee mensen naar het schip om te inventariseren welke installaties erin zitten, welke materialen er zijn gebruikt en vooral wat er nog ontbreekt. Op basis van die rondgang stelden zij een lange materiaallijst van sanitaire producten samen. Vervolgens pakten Henk Noordzij en zijn mensen de telefoon voor een rondgang langs de vele leveranciers van deze producten. Daarbij vonden zij in Henk van Walraven uit Mijdrecht een enthousiaste partner. Samen mobiliseerden zij meer dan tien in Nederland actieve fabrikanten en groothandels die veel materiaal gratis beschikbaar stelden, zoals kranen, leidingen, koppelingen, keerkleppen, aansluitslangen en andere appendages, maar ook bouten, moeren en schroeven. ‘Het is echt fantastisch hoe genereus de bedrijven in onze sector zijn. Ik was elke keer verbaasd als er een levering kwam en zag hoeveel producten zij kwamen brengen’, zegt Eveleens.

Volop uitdagingen overwinnen

Terwijl hij over het schip loopt, laat Eveleens zien waar de bijzonderheden zitten. ‘Op dek één en twee is het hele leidingstelsel van staal, rvs of koper. Maar vanaf dek drie tot en met dek tien is al het leidingwerk uitgevoerd in PP-R en PE, vanwege gewichtsbesparing. Onze koppelingen en appendages sluit je daar niet zomaar even op aan. Op veel plekken is het ouderwets draad tappen en overgangen maken, of op een andere wijze improviseren totdat de leidingonderdelen in elkaar passen.’
Begin maart vertrok de Global Mercy vanuit Rotterdam om zijn missie aan te vangen. Dit keer zonder Eveleens, die zijn gezin niet wilde achterlaten voor een nieuw avontuur op zee. ‘Mijn werk was nog niet klaar, maar wordt op het schip voortgezet door een Zwitserse loodgieter, die de komende maanden nog zat te repareren en aan te passen heeft. Op zo’n varend ziekenhuis is echt altijd iets aan de hand. Een team van vier technici hebben hier een drukke fulltimebaan. Maar mocht er een loodgieter zijn die dit leest en zin heeft in een avontuur, meld je dan bij Mercy Ships via www.mercyships.nl.

Tekst: Rob van Mil
Fotografie: Mercy Ships en Rob van Mil