Omslag_EW05 600
November/December 2021

Verleiden met mooi uitgelichte etalage

20 01

De cadeaumaand komt in zicht. Voor veel retailers is dat hét moment om weer eens stevig uit te pakken. Want zeker na de lange periode van corona-ellende is er volop reden om de consument in de winkelstraat te verleiden. Wat is de bijdrage van de installatiebranche aan het mooi verlichten van etalages?

De passant gunt de retailer gemiddeld zeven seconden om een blik in de etalage te werpen. Een goede eerste indruk is dus erg belangrijk. Lukt dat niet, dan bestaat er grote kans dat de consument je winkel voorbij loopt. Gebruik van de juiste technieken – ook installatietechniek – kan zeker positief uitpakken om de aantrekkelijkheid te vergroten.

Vak apart

Het Nijkerkse bedrijf Lightboxx is gespecialiseerd in het verlichten van etalages. Directeur Edwin Overduin: ‘Wat wij eigenlijk doen, is een brug slaan tussen ontwerp- en de realisatiefase. We beschikken over een eigen studio waar we lichtontwerpen creëren, maar we hebben ook technische mensen in dienst die contact hebben met de installatiesector. De ontwerper wil mooie dingen maken, de installateur zoekt een eenvoudige en simpele oplossing. Wij zijn er om deze twee disciplines samen te brengen.’
Een etalage goed verlichten is een vak apart. Overduin: ‘Een groot probleem bij etalages is het lichtverschil tussen binnen en buiten. Vanwege de hoge lichtintensiteit is het vooral in de zomer zeer moeilijk om overdag de etalage binnen te kijken. Wat je dan vooral ziet, is dat de overzijde van de straat op de winkelruit reflecteert. Gelukkig zijn er wel degelijk handvatten om de etalage met verlichting beter zichtbaar te maken.’

20 02‘Je wilt als retailer vooral veel licht hebben op de accenten die je onder de aandacht wilt brengen.’

Lichtintensiteit

‘Een gouden regel in de wereld van etalageverlichting’, vertelt Overduin, ‘is dat je de ruimte niet compleet onderdompelt in een bak met licht, maar dat je juist heel slim omgaat met nuancering van je presentatie. Je wilt als retailer vooral veel licht hebben op de accenten die je onder de aandacht wilt brengen. En dat betekent bijvoorbeeld dat je de stralingshoeken van de spots wat scherper instelt. Met een hoek van tien tot vijftien graden breng je de lichtintensiteit omhoog op plekken die je extra belangrijk vindt. Dat geeft meer emotie en hogere attentiewaarde, dan breed uitgewaaierde verlichting.’
‘En vergeet geen licht aan de onderkant en zijkant. Additionele verlichting vanaf de zijkant staat absoluut garant voor een dosis extra attentiewaarde. Dat vergt natuurlijk een extra investering, maar heeft duidelijk een toegevoegde waarde als het gaat om de aandacht van het winkelend publiek te trekken met de etalage.’

20 03'De etalage is het visitekaartje van je winkel. Een goed lichtplan is gebaat bij duidelijke, herkenbare lichtaccenten.'

Herkenbare lichtaccenten

Sander Van der Hulst is eigenaar van Palidos in Leiderdorp, dat ontwerpen van lichtadvies direct koppelt aan de realisatie ervan. In die hoedanigheid is Palidos dus ook voor een deel elektrotechnisch installatiebedrijf. Van der Hulst: ‘Iedereen moet dat voor zichzelf weten, maar ontwerp en realisatie laat zich niet door elk elektrotechnisch installatiebedrijf combineren. Een installateur wil natuurlijk net zo goed mooie dingen maken, maar is geen lichtontwerper. Die activiteit is net zoals installatietechniek: een vak en een specialisme. Wil je komen tot een goed ontwerp, dan kun je dat beter uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau.’ Van der Hulst benadrukt eveneens dat een goed lichtplan meer gebaat is bij duidelijke, herkenbare lichtaccenten dan bij één grote platte bak licht. ‘De etalage is het visitekaartje van je winkel. Dus is het van absoluut belang dat je een duidelijke ‘stopping power’ creëert, zodat het publiek de tijd neemt de producten in de etalage goed te bekijken. Dat doe je met onderscheidende attentiewaarde waarbij je de details eruit pikt. Juist daar waar je het accent op wilt leggen. Dat is van doorslaggevend belang om aan te lichten en het maakt een etalage ook spannender.’

Wat werkt wel?

• Verrassing: trek de aandacht door lichtaccenten aan te brengen.
• Trends en events: gebruik de sfeertinten van het seizoen of van de actuele events.
• Afwisseling: door de lichtfocus te verleggen, krijgt de etalage een nieuwe uitstraling.
• Huisstijl: een lichtplan kan absoluut een versterking betekenen van je huisstijl.

Wat werkt niet?

• Overdaad: te veel kleuren, te veel thema’s, te veel producten en te veel variatie brengen verwarring.
• Aandacht: geef niet alles evenveel aandacht, focus op accenten.

Tekst: Hugo Schrameyer
Fotografie: Lightboxx, Palidos, iStock