EW04 Omslag 600
13 december 2021

Binnenschip als varend zonnepark

Solarluiken

binnenvaart3

Zonnepanelen op het dak, geïntegreerd in de gevel, op bedrijfspanden en loodsen, of drijvend op het water, het is allemaal bekend. Geïntegreerd in de luiken van een binnenvaartschip hebben we nog niet eerder gezien. De MS Kenyro vaart sinds afgelopen zomer rond met solarluiken van aluminium luikenbouwer Blommaert en zonne-energie specialist Wattlab.

Eind juni werd het nieuwbouwschip MS Kenyro gedoopt en voer het de Europese binnenwateren op. Aan boord een primeur: Aluminium scheepsluiken met geïntegreerde zonnepanelen. De solarluiken zijn ontstaan uit een samenwerking tussen aluminium luikenbouwer Blommaert en zonne-energiespecialist Wattlab. Na een test- en meetperiode van 5 maanden weten de ontwikkelaars het zeker: Het product is klaar voor de markt.

testperiode.JPG

Testperiode

’Die testperiode was nodig’, vertelt Bo Salet van zonne-energie specialist Wattlab. ‘Natuurlijk hebben wij een verwachte opbrengst berekend bij toepassing van de luiken op een schip. Maar dat wilden we graag in de praktijk testen. Die proef pakte goed uit. De ene maand was de opbrengst iets groter dan berekend en een andere maand iets lager, maar gemiddeld is de vooraf berekende hoeveelheid zonne-energie inderdaad gehaald.‘

Minder draaiuren voor de generator

Door de opgewekte energie uit de zonnepanelen te gebruiken bespaart de schipper op de draaiuren van zijn generator. Zo bespaart de schipper direct op brandstof of kosten voor walstroom, maar ook indirect in kosten voor onderhoud van generatoren. Door een gepast accupakket bij te plaatsen kan een schip een nacht of zelfs meerdere nachten zonder gebruik van generatoren.

Robuust & gebruiksvriendelijk

Een schip dat in weer en wind door heel Europa vaart krijgt heel wat te verduren. Dat geldt dus ook voor de solarluiken. Zomerse stormen met harde wind en heftige regen, droge hete dagen waarbij de temperaturen op het scheepsluik hoog opliepen en diverse soorten stoffige lading. Het zijn allemaal situaties waarmee de ontwikkelaars rekening hebben gehouden. Salet: ‘Vooral het laden van sojaschroot (zie foto-inzet) zorgt voor flink wat fijne stof dat in alle kieren en gaten gaat zitten. ‘We hebben alle elektrische onderdelen stof- en waterdicht uitgevoerd. Bovendien is de toplaag van zonnepanelen van vuilafstotend materiaal, dus na het laden van stoffige lading kan je de luiken gewoon even afspoelen met de tuinslang en alles werkt weer naar behoren.’