EW04 Omslag 600
September 2011

Energiebesparing; welke installateur pakt de kansen?

Energiebesparing-600x400

Woningeigenaren raken steeds meer geïnteresseerd in
energiebesparing en duurzaamheid. Voor installateurs betekent dit dat er volop kansen zijn. Immers, tijdens servicemomenten kunnen ze de onverdeelde aandacht van de klant krijgen. De cursus ‘Energiebesparen n(u)!?’ helpt installateurs zowel grote als kleine kansen in bestaande woningen te herkennen en verzilveren.

Installateurs hebben een unieke positie in de markt voor energiebesparing. Tijdens servicemomenten kunnen ze de onverdeelde aandacht van klanten krijgen en bestaat de mogelijkheid bewoners bewuster te maken van het eventuele besparingspotentieel. Daarnaast geven ze ook een visitekaartje af als servicegerichte installateurs die kennis hebben van energie besparen en duurzaamheid.

Het meest voor de hand liggende moment om tot een flinke energiebesparing te komen, is bij vervanging. Natuurlijk kan simpelweg voor de goedkoopste optie worden gekozen, maar vaak is het een uitgelezen moment om een zuinig alternatief te adviseren, zoals een ketel met een hoog taprendement of een laag elektriciteitsverbruik. Installateurs met kennis van zaken kunnen bewoners hierbij van goed advies voorzien. Zo is een gelijkstroomventilatiebox bijvoorbeeld zuiniger dan een wisselstroomvariant en nog stiller ook. Ook kan bij ketelvervanging een meeroptie worden aangeboden, zoals een zonneboiler. Omdat de ketel toch moet worden vervangen, is dit voor de bewoners wellicht een aantrekkelijke optie.

Volledig beeld

Installateur hebben vaak een aardig beeld van de gezinssamenstelling en kunnen de voordelen voor de klant direct benoemen. Kennis van subsidies is hierbij een absolute meerwaarde. Als installateurs de relevante regelingen bijhouden, hebben ze een goed verkoopargument. Door aan te bieden te helpen bij het invullen van de subsidieformulieren kan de service bovendien nog worden vergroot. Bij klanten waar meerdere besparingsmaatregelen worden uitgevoerd kan het interessant zijn gebruik te maken van ‘Meer Met Minder’-trajecten. MMM kan bewoners namelijk ondersteunen met Maatwerkadvies, een woningchecklist, subsidies en zogeheten duurzaamheidsleningen.

Verduurzamen van een woning blijft meestal niet beperkt tot de installatietechniek. Installateurs die na controle van de vloerverwarming en vloerverwarmingverdeler onder de vloer kijken en zien dat deze niet is geïsoleerd, kunnen adviseren dit te laten doen. De besparing is vaak aanzienlijk. Hoewel isoleren meestal geen werk is voor installateurs, kunnen ze de klant van advies voorzien op het gebied van de mogelijkheden en eventueel ook suggesties doen voor geschikte partijen. Na de isolatie is het zaak voor installateurs de vloerverwarming opnieuw in te regelen en de aanvoertemperatuur te verlagen.

Is naast vloerisolatie naisolatie van de gevel ook een idee? Hiervoor kennen installateurs waarschijnlijk wel een geschikt na-isolatiebedrijf. Bewoners willen dan ongetwijfeld weten wat dit oplevert. Dit is vaak niet zomaar in te schatten Een goede EPA-adviseur die de klant van een bruikbaar Maatwerkadvies kan voorzien is dan ook belangrijk voor het netwerk van installateurs.

Kleine maatregelen

Niet alle klanten staan open voor grootschalige woningrenovatie, maar ook met kleinere maatregelen kunnen bewoners besparen. Op basis van een eenvoudig rekensommetje kunnen installateurs klanten vertellen wat zij kunnen besparen met een pompschakelaar op de vloerverwarming, waterbesparende maatregelen of een rf-bediening in de badkamer voor bediening van de mechanische ventilatie die – hoewel hij geen energie bespaart – wel een comfortverbetering biedt.

Ook de energierekening kan een bron van informatie zijn om klanten te helpen met energie besparen. Veel mensen weten niet waar de energie blijft. Aan de hand van een zogeheten woningmonitoringssysteem kunnen installateurs hierbij behulpzaam zijn. Op basis van de monitoringsgegevens kunnen bijvoorbeeld besparingstips worden gegeven. Een andere ‘quick win’ is nagaan of er al een slimme meter is geïnstalleerd. Ook daar is veel informatie uit te halen.

Aan sommige maatregelen is voor installateurs te weinig te verdienen. Vanuit de servicegedachte is het slim om tegen een aantrekkelijk tarief de materialen te leveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan radiatorfolie of standby-killers. Andere maatregelen, zoals een douchecoach, bieden weer kansen als relatiegeschenk. Na de plaatsing van een zonneboiler kunnen installateurs meteen even de gasmeterstand opnemen. Aan de hand van de energierekeningen kan na een volgend bezoek het effect van de maatregelen worden aangetoond.

Tekst: Rik Altena, DWA Installatie- en Energieadvies
Fotografie: Industrie