Omslag_EW05 600
21 februari 2024

Het mbo is geweldig

papa en mama blij

Februari en maart zijn traditioneel de maanden dat duizenden scholieren zich oriënteren op de keuze van een vervolgopleiding. Het mbo heeft nog steeds een slecht imago waardoor kinderen in eerste instantie gaan voor het hbo. Stichting Guruz heeft een speciale video geproduceerd die ouders en jongeren moet doordringen van de waarde van een mbo-opleiding.

BEKIJK HIER DE VIDEO

‘Natuurlijk is het middelbaar beroepsonderwijs super. Alleen: niet voor mijn kind!’ Dat is volgens Arjan Elbers van de stichting Guruz hoe heel veel ouders aankijken tegen een mbo-opleiding. Hoog tijd dus om dat verkeerde beeld bij te stellen, vindt hij. ‘Een onderzoek naar het imago van mbo studenten dat onlangs werd uitgevoerd door de NOS wees uit dat mbo’ers worden gezien als de domme doelgroep. Hbo’ers kijken neer op het mbo.’

Waar komt het nu door dat het mbo-imago niet zo sterk is?

Voor de oorzaak moeten we volgens Elbers kijken naar de politiek van de laatste 15 jaar. ‘Het magische woord was altijd "kenniseconomie". Veel manueel werk verplaatste zich van Nederland naar lagere lonen landen en Nederland werd gestuurd op kennis, kennis en nog eens kennis.’
Het slechte imago van een vermeend “lagere” opleiding werd en wordt volgens Elbers in de media vaak nog versterkt door reclames van bijvoorbeeld dating sites (eMatching: Daten voor hoger opgeleiden), verzekeringsmaatschappijen (Promovendum: verzekeringen voor hoger opgeleiden) en reisorganisaties (Villavibes: groepsreizen voor hoger opgeleide singles). Een grote ergernis voor Elbers. ‘Ik heb geen mening over de dienstverlening van deze organisaties. Het zullen prima date-platforms en verzekeraars zijn. Wel heb ik veel vragen bij dit type marketing. Verwacht je dat een mbo’er geen normaal gesprek kan voeren met een hbo’er op een date? Denk je serieus dat een wo’er beter kan autorijden dan een mbo’er?’

Promotievideo

Hoog tijd dus om dat beeld bij te stellen. Dat doet de stichting Guruz onder andere door een promotievideo van het mbo onderwijs. ‘Even een wake-up call aan alle papa’s en mama’s van Nederland’, zegt Elbers: Kijk eens naar de top 20 schaarste beroepen (bron: Intelligence Group). Managers, consultants, coaches, adviseurs, beleidsmakers, juristen hebben we voorlopig meer dan voldoende. Vakmensen, die hebben we héél hard nodig. En nee’, benadrukt hij, ‘het mbo is er niet voor kinderen die te lui zijn voor het hbo. En niet voor kinderen die te druk zijn voor het hbo. Het mbo is er omdat het opleidt tot beroepen waar heel veel behoefte aan is!’

arjan elbers

Betaal dezelfde stagevergoeding

Arjan Elbers van de stichting Guruz heeft veel ideeën om het imago van het mbo te verbeteren. 'Laten we beginnen met een paar semantische zaken. Stop met de termen hoogopgeleid en laagopgeleid. We hebben de doelgroep gevraagd wat zij het prettigst vinden en dat is de eenvoudige term mbo opgeleid. En…het mbo heeft studenten, geen leerlingen.’
Ook heeft Elbers nog een dringende oproep voor werkgevers in de technische sector: ‘Vanaf vandaag betaal je als werkgever exact dezelfde stagevergoeding aan een mbo student als aan een hbo student. Dit om de eenvoudige reden dat je mij als werkgever niet uitgelegd krijgt waarom je hier überhaupt een verschil in hebt zitten.’