EW04 Omslag 600
15 juni 2022

Installateur moet niet zijn eigen marges gaan opeten

Daan cornelissen-web

De installatiesector heeft al langere tijd te kampen met materiaalschaarste en snel stijgende prijzen. Het is verleidelijk om je klant te ontzien. Toch is dat volgens Daan Cornelissen geen goed idee. Installateurs moeten volgens de directeur van Cornelissen Installatietechniek in Oosterbeek niet hun eigen marges gaan opeten.

In welke markt zijn jullie actief?

‘Wij zijn totaalinstallateur. Ons bedrijf doet alles behalve beveiliging en zonnepanelen. We werken hoofdzakelijk rechtstreeks voor particulieren via aannemers of VvE’s.’

Hebben jullie last van materiaalschaarste?

‘Ja! Het grootste probleem is op dit moment de levering van hybride warmtepompen en wtw-units. We bestellen nu voor levering in 2023. Dat communiceren we ook naar onze klanten. Maar ook componenten, zoals de meest gangbare formaten pvc-buizen, buffervaten, boilers en pompen zijn niet leverbaar of er zijn lange levertijden. Ook bij cv-ketels kampten we met problemen, maar die hebben we opgevangen door méér voorraad aan te houden. Fabrikanten houden ons over het algemeen slecht op de hoogte van leveringsvertragingen. Dat moet echt beter.’

Wat zijn de gevolgen?

‘Een stuwmeer aan opdrachten. We hadden al een achterstand als gevolg van corona. Daar komen nu de beperkte leveringen overheen. Hier houden we nog jaren last van. We hebben alleen al 200 hybride warmtepompen in portefeuille.’
‘We moeten al ver vooruitplannen door het tekort aan monteurs, en nu helemaal. We vertellen klanten eerlijk dat we werkzaamheden moeten uitstellen omdat de materialen of apparaten er simpelweg niet zijn. 95% van de mensen heeft daar begrip voor, met 5% leidt dat tot pittige gesprekken.’ 

Wat valt eraan te doen?

‘We gaan op zoek naar alternatieven, zoals andere merken of andere types die eerder leverbaar zijn. We merken dat fabrikanten snel toezeggen dat ze kunnen leveren, maar dat vervolgens niet kunnen waarmaken. Veel klanten zijn bereid om de meerprijs van een alternatief merk of type te betalen. Ook als dat 750 à 1.000 euro scheelt. De meeste klanten lezen en horen in de media over prijsstijgingen, dus kijken daar niet van op.’
‘Onze maakindustrie is veel te afhankelijk geworden van het buitenland. Dat maakt ons kwetsbaar. Er zijn zestig leveranciers betrokken bij de productie van een hybride warmtepomp. Als er één component niet beschikbaar is, komen er geen warmtepompen van de productielijn. Daarom zou de Nederlandse industrie de productie van kritische componenten weer in eigen huis moeten halen. En we moeten af van just-in-time leveringen. Dat betekent méér producten op voorraad houden.’

Hebben jullie last van stijgende prijzen?

‘Ja. We hebben te maken met prijsstijgingen van 5 tot 15%.’

Kun je een concreet voorbeeld noemen?

‘Zinken dakbedekking en isolatie gaat door het plafond met prijsstijgingen van wel 30%.’

Kunnen jullie stijgende prijzen doorberekenen aan de klant?

‘Ja, dat doen we en dat kan ook niet anders. Ook de groothandel en fabrikanten berekenen prijsstijgingen door. We hebben onze materiaalopslag met 10% verhoogd, anders snijden we onszelf in de vingers.’