EW01 omslag 600
11 december 2024

Jury roemt ‘TopCoaches 2024’ voor maatschappelijke impact

Drie praktijkbegeleiders technische installatiebranche onderscheiden voor bijzondere kwaliteiten

vlnrTerheijden Hellings DupiuisVlnr: Harold Hellings, Kornee van Terheijden en Ron Dupuis

Ron Dupuis, Harold Hellings en Kornee van Terheijden zijn dinsdag 10 december uitgeroepen tot ‘TopCoach van het Jaar 2024’ in de respectievelijke categorieën Grootbedrijf, Opleidingsbedrijf en Mkb. De jury koos de drie coaches uit 21 finalisten en prees hun maatschappelijke betrokkenheid en de impact die zij hebben op studenten die zij helpen bij het overwinnen van uitdagingen.

Elk jaar worden honderden praktijkopleiders door studenten en collega’s voorgedragen als TopCoach van het Jaar. Uit die ruime selectie waren er dit jaar 21 genomineerd. De praktijkopleiders begeleiden leerlingen techniek op hun weg naar een loopbaan in de technische installatiebranche. De jury had dit jaar veel aandacht voor de algemeen vormende aspecten van praktijkbegeleiding in technische installatietechniek. Organisator Wij Techniek wil daarmee het belang onderstrepen van een optimale leeromgeving en van het aanleren van sociale vaardigheden die van leerlingen betere professionals maken.

Duiden van potentie zij-instromer

De uiteindelijke drie winnaars in de drie categorieën zetten zich volgens de jury nadrukkelijk in om bijvoorbeeld mensen met afstand tot de arbeidsmarkt professioneel te begeleiden, maar ook om zij-instromers die op latere leeftijd een carrièreswitch maken naar de technieksector te coachen. Ron Dupuis is daarvan een goed voorbeeld. Hij is in dienst bij installatiebedrijf Feenstra in het Limburgse Venray en werkt daar als praktijkopleider en -begeleider veel met zij-instromers. Daarin valt hij bij de juryleden op door zijn talent om heel scherp de potentie van een student te duiden. ‘Zelfs wanneer dat niet direct aansluit bij het bedrijfsbelang dat hij dient’, zei de jury daarover. ‘Dat toont zijn integriteit en zijn focus op de persoonlijke ontwikkeling van zijn studenten.’
Dupuis heeft samen met een collega een opleidingstraject opgezet. Daarin leren studenten in 15 weken de basis van de installatietechniek om dan door te kunnen stromen naar een mbo3-opleiding. In die vervolgopleiding begeleidt hij ze gedurende drie jaar. De begeleiding kenmerkt zich door veel ruimte voor experimenteren en eigen methodes ontwikkelen, waarbij hij studenten vooral coacht om vaardigheden zélf te leren.

Beter begrijpen van leerproblemen

Harold Hellings werkt voor opleidingsbedrijf IW Zuid en Midden in Veldhoven. Hij viel bij de jury in de smaak onder meer op door zijn brede en intensieve samenwerking met de directe omgeving van zijn studenten. Hellings betrekt scholen, ouders en bedrijven nadrukkelijk bij de vorming van zijn leerlingen. ‘Hij zoekt daarin altijd de oplossingen om leerlingen verder te helpen, óók in uitdagende situaties’, schrijft de jury over Hellings. Opmerkelijk noemt de jury ook de wijze waarop Hellings blijft investeren in zijn eigen kwaliteit als coach. Zo verdiept hij zich in zaken als autisme of het puberbrein om met die kennis studenten met leerproblemen beter te kunnen begrijpen en begeleiden.

Liefde voor het vak

Ook Kornee van Terheijden houdt de deur wagenwijd open voor studenten die wat extra nodig hebben om mee te komen. ‘Je moet laten zien dat je wil, dan kunnen we iedereen helpen’, zegt hij daar zelf over. Hij heeft de praktijkbegeleiding in zijn bedrijf in Heerle (NB) op een hoger plan gebracht met de oprichting van opleidingsinstituut Torio dat nu landelijk leerlingen opleidt.
De praktijkopleider en ondernemer wil zijn studenten op een hoger vakniveau brengen door hen methodes aan te leren. Hij laat daarbij ‘een mensgerichte aanpak’ zien, zo stelt de jury in haar beoordeling. ‘Terheijden begrijpt het belang van het leerproces en laat leerlingen van elkaar leren en in hun eigen tempo’, aldus de jury die vindt dat Terheijden niet alleen een goede coach voor zijn studenten, maar ook een ‘ambassadeur voor het vak’. ‘Hij ontwikkelde een specifieke opleiding voor riooltechniek. Hij inspireert met zijn liefde voor het vak en weet een blijvende impact te maken op zowel de leerlingen als op de technieksector.’

Wat is de TopCoach van het Jaar verkiezing?

De ‘TopCoach van het Jaar verkiezingen’ worden sinds 2016 georganiseerd door Wij Techniek, het ontwikkelingsfonds voor de installatiebranche. De sector zit te springen om nieuwe vakmensen die grote maatschappelijke uitdagingen als de energietransitie vorm kunnen geven en de woningnood aanpakken. ‘Om jonge mensen voor het vak te interesseren en te behouden, moeten de opleidingstrajecten aantrekkelijk en kwalitatief hoogstaand zijn’, zegt Wij Techniek-directeur Sven Asijee daarover. ‘Goede praktijkcoaches zijn daarom cruciaal voor onze sector en voor de samenleving.’