Omslag EW09 600
1 september 2022

Levering elektriciteitsmeters komt weer langzaam op gang

Ga als installateur in overleg over technische aanpassingen om wachttijd te overbruggen

liander

Na een stop sinds april van dit jaar is netbeheerder Liander in augustus weer begonnen met het verzwaren van elektriciteitsaansluitingen bij consumenten en kleine bedrijven. De daarvoor benodigde elektriciteitsmeter worden weer mondjesmaat geleverd. De netbeheerder maakt tot eind van het jaar een inhaalslag bij 11.000 wachtende klanten, maar adviseert wachtende klanten in overleg te gaan met hun installateur voor technische aanpassingen om de wachttijd te overbruggen.

Steeds meer consumenten en bedrijven met een kleinverbruikaansluiting kiezen ervoor om zonnepanelen te installeren, elektrisch te rijden of hun cv-ketel te vervangen door een warmtepomp. Hierdoor stijgt de vraag naar elektriciteit waardoor de elektrische aansluiting van deze woningen en bedrijven moet worden verzwaard.

Materiaaltekorten

Een wereldwijd gebrek aan grondstoffen en chips, stilgevallen productielijnen en haperende logistieke bewegingen leidde dit voorjaar tot uitstel van noodzakelijke verzwaringen bij consumenten en bedrijven. Naast de vertragingen bij de leveringen speelde ook nog het tekort aan personeel een rol bij de vertraging van de uitrol van elektriciteitsmeters. De eerste verzwaringen bij consumenten en bedrijven zijn inmiddels weer uitgevoerd. Liander verwacht voor het einde van dit jaar bijna 11.000 van de ruim 13.000 klanten die vóór 1 augustus een verzwaring hebben aangevraagd te kunnen helpen. Bij de 2.700 aanvragen die nog steeds niet kunnen worden gehonoreerd moeten eerst nog aanvullende werkzaamheden worden verricht. Ook die lopen vertraging op door gebrek aan personeel.

Overleg met installateur

Liander kan door de aanhoudende leveringsproblemen de nieuwe aanvragen voor een verzwaring die vanaf 1 augustus binnenkomen, nog niet inplannen. Nieuwe klanten zullen naar verwachting nog minimaal zeven maanden moeten wachten voordat een afspraak gemaakt kan worden. 
Charlotte Sanders, directeur kleinverbruik bij Liander, vindt het enorm vervelend voor haar klanten. ‘Met de stijgende energieprijzen zijn mensen op zoek naar alternatieven. Wij doen er alles aan om het werk zo veel mogelijk uit te voeren, maar toch zijn langere wachttijden helaas niet te voorkomen’. Sanders adviseert installateurs in overleg te gaan met hun klant om te bekijken wat er mogelijk is met de huidige aansluiting. ‘Vaak zijn er met een technische aanpassing meer mogelijkheden dan je denkt waardoor een verzwaring niet direct nodig is.’