Cover-220x292
13 november 2018

Beroepsbegeleidende leerweg gered

Leerling-installateur-275x200

Dankzij een motie van VVD-Kamerlid Judith Tielen blijft de subsidieregeling voor praktijkleren bestaan tot in elk geval 2023. Dat bleek tijdens de begrotingsbehandeling van Onderwijs afgelopen week in de Tweede Kamer.

Uneto-VNI is blij met de brede steun in de Tweede Kamer voor de regeling. Eerder dreigde de subsidieregeling voor de beroepsbegeleidende leerweg te worden geschrapt. Mede dankzij een lobby van de Industriecoalitie waarin naast Uneto-VNI ook FME, Bouwend Nederland en Metaalunie inzitten is de subsidieregeling ook ná 2019 veiliggesteld.

Praktijkleren is succesverhaal

Voorzitter Doekle Terpstra van Uneto-VNI noemt ‘Praktijkleren’ hét succesverhaal van ons technische onderwijs. ‘Daarop bezuinigen zou de broodnodige instroom van technici in gevaar brengen’, zo zegt hij in een reactie. ‘Het is een belangrijke motie voor onze leden die zelf al veel investeren in het opleiden van technici.’

VVD en SP

Twee Kamerleden van uiteenlopende politieke kleur hebben zich gezamenlijk ingezet voor handhaving van de subsidieregeling praktijkleren.
VVD-Kamerlid Zohair El Yassini vindt bedrijven die leerlingen intern opleiden zijn ontzettend belangrijk. Volgens hem leer je het snelste en beste op de werkvloer zelf. ‘Omdat werkgevers hier een enorme investering in doen, in geld en tijd, vindt de VVD het belangrijk om bedrijven hierin tegemoet te komen.’
Mahir Alkaya van de SP heeft veel bewondering voor kleine bedrijven met weinig personeel, die toch hun schaarse tijd en geld steken in de opleiding van toekomstige vakmensen. ‘De subsidie die zij hiervoor krijgen, dekt niet eens de kosten die zij maken, maar het kabinet wilde ook dit afschaffen. Onbegrijpelijk. Ik ben blij dat het kabinet hier onder druk van de Tweede Kamer vanaf ziet.’

Belangrijk voor installatiebranche

Voor de installatiebranche is het traject van het opleiden van leerlingen via de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) enorm belangrijk. Leerlingen gaan één dag per week naar school en de overige vier dagen zijn ze aan het werk bij een bedrijf waar zij onder begeleiding in de praktijk het vak leren. Leerlingen gaan één dag per week naar school en de overige vier dagen zijn ze aan het werk bij een bedrijf waar zij onder begeleiding in de praktijk het vak leren.