EW11 Omslag-200
30 oktober 2019

Duurzaam gaat prima samen met comfort en gemak

Spetterend sanitair in 2025

spetterend sanitair-klein

Met een marktvolume van bijna 4 miljard zit er nog volop leven in de sanitair markt. Hoewel duurzaamheid als keuzecriterium belangrijker wordt blijft de vraag van de consument naar comfort en gemak in de badkamer bepalend voor de keuzes die fabrikanten, groothandels en installateurs moeten maken om een goede boterham te verdienen aan hun producten. Dat blijkt uit het onderzoek dat USP Marketing Consultancy uitvoerde in opdracht van de Stichting Verwarming en Sanitair.

Het onderzoeksrapport werd gepresenteerd tijdens het slotcongres van de stichting waarin fabrikanten, groothandels en installateurs sinds 1990 samen optrokken om de badkamer als totaalproduct te promoten bij de consument. Harm van den Oever, de laatste voorzitter van de stichting, vertelde dat hij de badkamer in dertig jaar heeft zien veranderen van een simpele ‘wasplek’ naar een ‘ontspanningsruimte’.

Volwassen markt

‘Het is mede dankzij de inspanningen van de stichting een volwassen markt geworden waar veel omzet is gemaakt’, aldus Van den Oever. Het marktonderzoek van USP dat de stichting zichzelf bij het opheffen ervan cadeau heeft gegeven, brengt de verkoopkanalen, marktvolumes en trends in kaart. Hoewel duurzaamheid voor de consument zeker een belangrijkere rol is gaan spelen de laatste jaren, is het bieden van comfort en gemak, verpakt in esthetisch fraaie producten, nog steeds de belangrijkste prikkel om de consument te verleiden de portemonnee te trekken.

Aangepast sanitair

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de markt voor aangepast sanitair voor de ‘oudere’ consument zeker een grote markt zal worden. Directeur Jan-Paul Schop van USP durfde niet direct een leeftijdsgrens te trekken waarop je als leverancier/fabrikant/installateur de consument actief aangepast sanitair moet gaan verkopen, maar een belangrijke conclusie was dat je dit altijd slim en bedekt moet doen. ‘Een consument die potentieel behoefte heeft aan aangepast sanitair wil daar niet al te rechtstreeks op worden aangesproken’, aldus Schop.

Wie is er het beste vóór de wereld?

Na de glasheldere uitkomsten van het USP-onderzoek liet Leen Zevenbergen de congresgangers aan het eind van het slotcongres alsnog in verwarring naar huis vertrekken. Volgens de zelfbenoemde serial entrepreneur zal niet het bieden van comfort en gemak – zoals het USP-onderzoek uitwijst - het belangrijkste zijn voor de spelers in de sanitair markt. ‘Het gaat er straks niet meer om of je als bedrijf de beste ín de wereld bent, maar of je het beste bent vóór de wereld. Daarop zul je worden afgerekend door de nieuwe generatie consumenten’, hield hij de fabrikanten, groothandels en installateurs in de zaal voor. Als voorbeeld wees hij naar bedrijven zoals Tony Chocolonely en Ben &  Jerry’s. ‘Wat je in de foodsector ziet gebeuren, zal binnen niet al te lange tijd overslaan op alle andere economische sectoren. Mensen willen precies weten hoe iets wordt geproduceerd en welke positieve bijdrage een bedrijf levert aan een gezondere wereld. Binnen afzienbare tijd zal dat ook gaan gelden voor jullie sector’, aldus Zevenbergen.

Levensloopbestendig

Tijdens de paneldiscussie maakte Saskia Euwe van de franchiseformule Baden Plus een treffende vergelijking met de elektrische fiets. ‘Die wordt ook al lang niet meer alleen verkocht aan mensen die aanvankelijk als de doelgroep waren bestempeld. Jong en oud rijdt elektrisch omdat het zo lekker comfortabel is’, aldus Euwe. Ook de andere panelleden, Arnold Koomen van groothandel Galvano en Freek Wiesenhaan van fabrikant Hansgrohe, bevestigden dat iets als een levensloopbestendige badkamer al lang geen apart segment meer is. Bij productontwikkelingen gaan duurzaamheid en comfort/gemak altijd hand in hand tegenwoordig.

Fysieke winkel

Opvallend was dat in een wereld waarin steeds meer producten online gekocht lijken te worden, de fysieke showroom in de sanitair sector veruit het belangrijkste distributie- en verkoopkanaal blijft. Slechts 5 procent van het sanitair wordt online aangeschaft. Belangrijk voor de aanwezige groothandels in de zaal was dat de installateur 80 procent van zijn spullen koopt via de groothandel.

Stikstofuitstoot

De strenge stikstofnormen die er op dit moment voor zorgen dat projecten stil komen te liggen heeft volgens Schop niet zo’n groot effect op de sanitair markt, omdat slechts 20 procent van de omzet van 4 miljard wordt gescoord in nieuwbouw.  Na een forse groei van de markt in de afgelopen vijf jaar van gemiddeld zo’n 5 procent, verwacht hij voor de komende vijf jaar dan ook een gezonde groei van tussen de halve en anderhalve procent per jaar.

Do-it-for me

Wat gunstig is voor de installateur, is dat er een beweging is van de do-it-yourself markt naar do-it-for-me markt. Met andere woorden; consumenten zijn op zoek naar vakkundige installateurs die het prachtige design sanitair kunnen plaatsen. Omdat de sector, net als veel andere sectoren, te maken heeft met een handjestekort, concludeert Schop uit het onderzoek dat respondenten denken dat het aandeel prefab-badkamers (11 %) de komende jaren zal toenemen. Al lijkt deze prefab trend in tegenspraak met de verwachting die respondenten uitspraken dat nieuwbouwwoningen in de nabije toekomst vaker casco – dus zonder een badkamer -  zullen worden opgeleverd.

Het onderzoeksrapport is te downloaden via deze site