Cover-220x292
1 juni 2018

Healthbox 3.0 zorgt voor frisse lucht in NOM-woningen in Oss

DF0B8957.JPG

In Oss werd een voormalig ontmoetingscentrum gerenoveerd tot vier identieke NOM-woningen. Woningcorporatie BrabantWonen, aannemer Caspar de Haan en Kemkens installatieburo sloegen de handen in elkaar voor een pilot.

In één van de vier woningen van ‘de Groene Brink’ wordt de vervuilde binnenlucht afgevoerd via de Healthbox 3.0. De slimme, vraaggestuurde ventilatie-unit van Renson heeft ingebouwde sensoren die 24/7 meten hoe het met het vocht-, CO2- en geurtjesniveau in de binnenlucht gesteld is. Op basis van die metingen wordt automatisch in elke ruimte in huis net zoveel geventileerd als nodig. Het resultaat is dat de bewoner steeds zeker is van de beste luchtkwaliteit, zonder naar z’n ventilatiesysteem te moeten omkijken.

Controle via app

Helemaal nieuw aan deze connected ventilatiebox is dat de bewoner via een app dag en nacht zicht heeft op de binnenluchtkwaliteit en op de activiteiten van de Healthbox om die op peil te houden. Ook krijgt de huurder een melding wanneer er sprake is van slechte kwaliteit, met tips wat hij – naast wat de ventilatiebox al regelt – nog extra kan doen. ‘Op deze manier hopen we bewoners bewuster te maken van de luchtkwaliteit in hun woning’, vertelt Rob Kuijstermans van Renson. ‘Zeker voor huurders is het nog niet altijd duidelijk dat ventileren minstens even belangrijk is als isoleren. Door alles potdicht te maken ontstaat vocht en schimmel, maar ook een te hoog CO2-gehalte in huis. Mensen linken dit echter niet aan de hoofdpijn of allergieën die ze hebben. Daar hopen we op deze manier verandering in te brengen.’

Tijdwinst voor de installateur

Ook installateur Ben Goossens van Kemkens vindt de Healthbox 3.0 een gigantische stap voorwaarts. ‘Een geconnecteerd toestel als dit, maakt dat we via een webportal al onze installaties kunnen opstarten, beheren en opvolgen. Bij de inregeling en kalibratie van de box hoeft onze monteur enkel het stappenplan in de installatie-app te doorlopen. Ook het instellen en bijstellen van de debieten gebeurt voortaan via de app. Dat levert ons dus heel wat tijdswinst op.’