EW04 Omslag 600
24-12-2020

Hybride docentschap creëert een win-winsituatie

hybride docent-breed

In de technische sector is grote behoefte aan een nauwere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het hybride docentschap, waarbij professionals een baan in het onderwijs combineren met een andere baan, draagt daaraan bij, aldus Thea Koster, voorzitter Techniekpact.

Van het totaal aantal technici in Nederland combineert Techniekpact slechts 1 op de 2.500 een baan in de technische sector met een baan in het onderwijs. Systeemintegrator AWL-Techniek uit Harderwijk levert sinds augustus de eerste hybride docent voor Hogeschool Windesheim. 'En met groot succes’, zeggen  Bianca de Vries en Wilbert van de Ridder (foto) van de systeemintegrator uit Harderwijk in een speciale nieuwsbrief van Het Techniekpact.

Aansluiting op praktijk

De Vries is verantwoordelijk voor HRM en De Ridder is hybride docent. De Vries: ‘Door de samenwerking met Windesheim sluiten de stage- en afstudeeropdrachten veel beter aan op wat wij in de praktijk nodig hebben. Alle partijen zijn erg enthousiast over de samenwerking. Het onderwijs richt zich in principe op de competenties, het bedrijfsleven op het resultaat. Door de samenwerking sluiten de stage- en afstudeeropdrachten veel beter aan op wat wij in de praktijk nodig hebben.’

Docent uit het veld

Wilbert licht toe: ‘De hogeschool vraagt mij wat AWL als bedrijf nodig heeft dat studenten bij bepaalde vakken leren. Zo kunnen we nu meedenken over de ontwikkeling van leerlijnen en dat is heel positief. Daarbij waren de lijntjes tussen AWL en Windesheim al kort, maar het bleven twee separate partijen. Nu ik voor beide werk, is die barrière weggevallen. Andersom was het voor Windesheim moeilijk de docenten industriële automatisering en robotica aangesloten te houden op technische ontwikkelingen op dat gebied. Met een docent erbij die in het veld werkt, gaat dat veel makkelijker.’

Lees het hele artikel op de site van Techniekpact