EW09 Omslag-220
25 september 2019

Monteurs belangrijke schakel in energietransitie

feenstra

Driekwart van de monteurs wordt om advies gevraagd over keuze nieuwe energie-installatie. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoekje dat Feenstra deed onder cv-monteurs over hun ervaringen als zij bij de mensen thuis over de vloer komen.

Met meer dan dertienhonderd medewerkers komt Feenstra bij ruim achthonderdduizend Nederlandse huishoudens over de vloer voor het beheer en onderhoud van de verwarmingsinstallatie. De cv-monteurs komen minstens eens in de twee jaar bij de mensen thuis.

Energieadvies

Dat het onderwerp ‘verduurzaming’ bij de consument steeds meer leeft, blijkt uit het feit dat 76% van de monteurs om energieadvies wordt gevraagd. 41 Procent van de monteurs geeft in het onderzoek aan dat de meeste woningen die zij bezoeken nog niet geschikt zijn voor nieuwe installaties.

Essentiële input

Adriaan Pietersma, CEO Feenstra, noemt de input die hij via de monteurs krijgt over de klant essentieel. Volgens hem geeft het aan hoe belangrijk het is dat monteurs uitleg blijven geven als zij bij klanten over de vloer komen.

Kosten

Kosten, zo blijkt duidelijk uit het onderzoekje, zijn nog steeds een belangrijke overweging om wel of niet te verduurzamen. Naast de monteurs in de 'kopgroep' wil Pietersma ook andere monteurs meer handvatten gaan geven om de mensen thuis goed te kunnen helpen.

Onzekere bewoners

Veel bewoners zijn onzeker over toekomstige plannen en ontwikkelingen op het gebied van de energievoorziening. Pietersma: ‘Er is nog veel onduidelijk; gemeenten moeten echt aangeven wat er zal gebeuren, luidt één van de reacties. Een andere monteur zegt: "De kosten van verduurzaming en de rol van de overheid zijn voor veel mensen te onzeker om nu al over te gaan op bijvoorbeeld een warmtepomp.’

Voorzichtig met nieuwe technieken

Veel cv-monteurs vinden het belangrijk dat ze zich concentreren op technieken die voor technici én consumenten geen verrassingen met zich meebrengen: een ruime meerderheid (61%) vindt dat Feenstra alleen bewezen technieken moet aanbieden. De warmtepomp is inmiddels zo'n bewezen techniek, alleen niet overal toepasbaar.

Verduurzamen oudere huizen ingewikkelder

Slechts 30 procent van de monteurs wijst klanten op een duurzaam alternatief als de bestaande ketel op z’n retour is. Daarvoor is een goede verklaring voor, want monteurs geven aan meestal niet over duurzame oplossingen te beginnen wanneer zij zien dat de woning (nog) niet geschikt is voor een hybride of all-electric warmtepomp. En dat geldt voor heel veel woningen, vooral in woningen van vóór 1980 waar het warmteverlies te groot is.