EW10 Omslag 600
25 februari 2021

Rensa gaat bezorgen met elektrische truck

elektrische truck van Renault

Rensa zet de komende maand een volledig elektrische vrachtwagen in voor leveringen van een aantal zusterbedrijven. In deze pilot wil de logistiek dienstverlener praktijkervaring opdoen om uiteindelijk in 2030 klimaatneutraal te zijn.

De elektrische vrachtwagen wordt sinds half februari een maand lang ingezet om bestellingen van zusterbedrijven Rensa Verwarming & Ventilatie, Gévier (sanitair) en Gafco (klimaattechniek) te bezorgen in de regio Doetinchem. ‘Het gaat om dagelijkse ritten van ongeveer 130 kilometer, waarin we zowel praktijkervaring met het voertuig zelf, als ervaring met volledig elektrische logistiek willen opdoen’, zegt Jur Hofland, coördinator duurzaamheid bij Rensa.

CO2-vrije logistiek in 2030

Bijna de helft van het wagenpark van 20 trucks rijdt nu al op HVO, een brandstof gemaakt van onder meer afvaloliën zoals frituurvet. Hofland noemt dat een unicum, maar geeft tegelijk aan dit ‘slechts’ als een tussenstap te zien naar het uiteindelijke doel: onder meer CO2-vrije logistiek in 2030. ‘Dat klinkt ver weg, maar dat is het niet. De truck die wij inzetten bewijst dat de middelen er al zijn, nu is het voor de logistieke sector belangrijk om ervaring op te doen.’

Logistieke proces

Rensa hoopt uit te vinden wat de praktische en financiële voor- en nadelen van elektrisch rijden op deze schaal zijn. Maar ook hoe de ervaringen in de magazijnen en op de weg in de praktijk zijn. Hofland: ‘OP basis daarvan kijken we hoe we ons logistieke proces wellicht daarop moeten aanpassen.’

Logistieke uitdaging

‘Het mes snijdt aan twee kanten’, zegt Bob Lammers, Hoofd Transport bij Rensa Family Company. ‘In de nabije toekomst gaan steeds meer binnensteden op slot voor dieselvoertuigen. We willen ook dan het vervoer in eigen hand houden. En dat betekent, net als met de HVO-brandstof, dat we moeten pionieren om onze klanten kwaliteit te blijven bieden, ook als we CO2-neutraal rijden in 2030.’

Samenwerking met Renault

Rensa dat twee centrale distributiecentra in Didam en Doetinchem heeft zocht voor deze pilot de samenwerking met Renault Trucks Nederland, dat het eerste Nederlandse exemplaar van de Renault ZE model D voor deze test beschikbaar stelde. In juni krijgt de pilot een vervolg als Rensa ook een Renault ZE-model met een actieradius van 230 kilometer zal testen.