EW04 Omslag 600
24 juli 2019

Technische bedrijven ergeren zich aan onbekwame sollicitanten

tech barometer.JPG

De grootste ergernis bij technische bedrijven is het percentage onbekwame mensen dat op vacatures afkomt. Ruim 31 procent voldoet überhaupt niet aan de gevraagde eisen, waardoor het voeren van gesprekken verloren tijd is. Dit blijkt uit de ROVC TechBarometer, een onderzoek uitgevoerd door ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland.

Ruim twaalfhonderd respondenten uit de technische branche geven in het rapport antwoord op vragen over markt-, HR- en opleidingstrends binnen de techniek. De onbekwaamheid van nieuwe sollicitanten zorgt voor een tekort aan kennis binnen de technische branche.

Kennisgebrek

Dit is niet in alle technische takken even duidelijk merkbaar. Vooral in de industriële automatisering zien veel bedrijven (24%) een gebrek aan kennis. Ook in de industriële elektrotechniek (20%) en in de installatietechniek (18%) is het kennisniveau lang niet bij alle bedrijven optimaal. De vakgebieden gebouwautomatisering (1%) en veiligheid, gezondheid & milieu (2%) lijken hier voorlopig geen last van te hebben.

Andere ergernissen

Naast onbekwame sollicitanten die op vacatures afkomen, ergeren de respondenten zich ook aan het imago dat de technische sector heeft. 30 procent vindt dat hier aan gewerkt moet worden. Een imago dat meer in de smaak valt bij jongeren kan fungeren als oplossing voor het personeelstekort. De derde ergernis draait om de strijd om het aantrekken van talent. 20 procent van de technische organisaties heeft last van de onderlinge concurrentie bij het werven van personeel. Er moet door technische organisaties steeds meer uit de kast worden gehaald om personeel te werven.

Aansluiting onderwijs op praktijk

John Huizing, directeur bij ROVC stelt vast dat er n de technische branche niet alleen een kwantitatief tekort is aan vakmensen, maar dat kwaliteit ook steeds vaker ontbreekt. ‘In de praktijk worden vaak andere vaardigheden verwacht, dan die in opleidingen aan bod komen. Het streven moet dus zijn om het onderwijs en de praktijk meer op elkaar aan te laten sluiten. Daarnaast kan het raadzaam zijn om werknemers bij te scholen. Zo blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en blijft de kennis in organisaties up-to-date.’