Omslag okt 220
14 mei 2020

Vakantiegeld gaat naar zonnepanelen

zon

‘Mensen zijn meer thuis en hebben tijd om hun huis te verbeteren. Nu veel vakanties niet door gaan, merken installateurs dat consumenten hun vakantiegeld inzetten om zonnepanelen aan te schaffen.’ Dat concludeert Rolf Heynen, directeur van Dutch New Energy Research uit het tweede white paper over de impact van de coronacrisis.

Uit de white paper blijkt dat leveringsproblemen bijna zijn opgelost en dat installateurs hogere verwachtingen hebben voor de markt. In de residentiële sector is het aantal verwachte installaties in mei en juni zelfs maar 8% lager dan normaal.

Fabrikanten

Naast installateurs zijn ook fabrikanten optimistischer gestemd. Dacht twee maanden geleden nog 78% van de fabrikanten dat zij minder zouden leveren als gevolg van de coronacrisis, inmiddels is dat percentage gedaald tot onder de helft. 38% van de fabrikanten denkt zelfs méér te leveren dan voorheen.

Dutch New Energy Research is een onderzoeksbureau voor de Nederlandse zonne-energiemarkt. Het white paper over de gevolgen van de coronacrisis op de Nederlandse zon-pv-sector is gebaseerd op onderzoek onder 97 bedrijven.