EW10 cover 600
27-12-2020

Wegdek met geïntegreerde zonnecellen

zonnewegen-klein

Vanaf 2021 wordt op de Limburgse innovatiecampus Chemelot gewerkt aan de ontwikkeling van opschaalbare, betaalbare en betrouwbare zonnewegen. Daarvoor wordt een proefwegdek in gebruik genomen waarin kristallijn silicium- als dunnefilmzonnecellen worden getest op temperatuurprofielen, elektriciteitsproductie en robuustheid.

Ruimte is schaars in Nederland en de weerstand tegen zonneparken groot. Steeds meer gemeentes en provincies geven de voorkeur aan zonnepanelen op daken. Hoewel in die marktsegmenten nog een grote potentie schuilt in de vorm van ongebruikt areaal, is dat echter niet voldoende om de hernieuwbare energiedoelen waar te maken.

Energietransitie

Een wegdek met geïntegreerde zonnecellen kan volgens Zeger Vroon een oplossing zijn. Vroon is lector Sustainable Energy in the Built Environment aan Zuyd Hogeschool dat meewerkt aan het Rolling Solar-project (kader). Hij denkt dat zelfs als we uiteindelijk ieder dak in ons land vol met zonnepanelen leggen, dat nog onvoldoende is om de energietransitie te verwezenlijken.

Dubbelgebruik

Dubbelgebruik via PV-geïntegreerde trottoirs, fietspaden en wegen biedt volgens Vroon enorme kansen. ‘Volgens een roadmap van TNO-SEAC moet in 2050 zo’n 15 procent van onze zonne-energie uit zonnewegen komen. Met het Rolling Solar-project zetten we hopelijk belangrijke stappen om dat waar te maken.’

Diverse PV-technologieën

Onderdeel van het project is de realisatie van een wegdeel dat uitgerust is met diverse PV-technologieën. Het wegdeel bestaat uit betondelen van circa 10 vierkante meter waarvan enkele zijn vervangen door PV-geïntegreerde elementen met een dikte van 21 centimeter. In totaal gaat het om 40 vierkante meter aan zonneweg. 2 delen van 10 vierkante meter zijn uitgerust met monokristallijn silicium-PV. Het gaat om modules van 360 bij 300 centimeter die uitgerust zijn met 60 zonnecellen.

Referentiewegdek

Naast de 2 keer 20 vierkante meter geïntegreerde zonnepanelen op de weg zelf, worden nog eens 2 wegdelen gelegd met hetzelfde formaat – 1 met kristallijn siliciumzonnecellen en 1 met dunnefilmzonnecellen – wat het totale PV-oppervlak op 60 vierkante meter brengt. Deze laatste 2 blijven echter onbelast door auto’s en dienen als referentie voor het meten van het gedrag en de prestaties van de zonneweg.

Resultaten in 2022

In april 2022 moeten de resultaten van de pilot op Chemelot bekend zijn. Dat maakt de weg vrij voor opschaling in de vorm van grootschaligere proeven in bestaande wegtrajecten. Vroon is ervan overtuigd dat zonnewegen over een jaar of 10 mainstream zijn.

Rolling Solar

Rolling Solar wordt uitgevoerd in het kader van het Interreg-programma Euregio Maas-Rijn. Het wordt gefinancierd vanuit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling en mede ondersteund door de provincies Noord-Brabant, Vlaams-Brabant, Limburg en Luik (B) en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (NL). Binnen het consortium werken diverse kennisinstituten en bedrijven aan de technische realisatie van pv-geïntegreerde publieke infrastructuur.