Omslag EW09 600
31 maart 2022

Scholen besparen 40 % gas door goede inregeling en centrale aansturing

kruidenhoek

Met een goede inregeling en elektronische aansturing kan een verwarmingssysteem 30 tot 50% besparen op het gasverbruik. Dat blijkt uit tests door schoolbestuur BOOR bij basisschool Kruidenhoek en het Passer College in Rotterdam.

Dat is te lezen op de website van Scholen op koers naar 2030. Het platform is mede mogelijk geworden door inspanningen van de ministeries van BZK, VWS en OCW en is actief tot 2030. Het Tot die tijd ondersteunt het platform scholen en gemeenten bij de verduurzamingsopgave van onderwijshuisvesting en biedt het een verscheidenheid aan instrumenten om de verduurzamingsopgave op een planmatige en slimme manier te organiseren.

CO2-uitstoot verlagen

‘Besparen op gas is een effectieve manier om de CO2-uitstoot te verlagen en te voldoen aan de eisen in het Klimaatakkoord’, zegt huisvestingsspecialist Remco Verheij van de Stichting BOOR op de site. ‘Wij hebben nu een methode gevonden om met zo weinig mogelijk energie in scholen een comfortabel binnenklimaat te realiseren.’ Waterzijdig inregelen is een prima maatregel om de onbalans in de installatie te verhelpen. Dat scheelt volgens Verheij 10 tot 15% op het energieverbruik en het wordt een stuk comfortabeler in de scholen. Toch wordt volgens hem een nog beter resultaat bereikt als alle installaties vanaf één centraal punt geregeld kunnen worden. Zowel de kloktijden, de vakanties, en de temperaturen en stooklijnen.

Innovatief regelsysteem

Bij BOOR kreeg Verheij de kans om een innovatief regelsysteem in combinatie met een gebouw beheer systeem voor de verwarming te testen. Dat systeem, een gbs voor de centrale verwarming, kan de thermostaatkranen op de radiatoren elektronisch aansturen. Daardoor kan de temperatuur in elk klaslokaal individueel worden geregeld. Het systeem communiceert behalve met de radiatoren ook met de verwarmingsketel, zodat die ervoor zorgt dat de juiste hoeveelheid water optimaal wordt verwarmd, en alleen verwarmt als er een warmtevraag is.’

40 % besparing

Verheij is enthousiast over de resultaten op de scholen. ‘Dit systeem heeft zich in een heel korte tijd al bewezen. De regeling meet de temperatuur per ruimte. Als in geen enkele ruimte een warmtevraag is blijft de ketel gewoon uit. Wat mij betreft is dat de grote kracht van een systeem dat de temperatuur per ruimte regelt.’ Basisschool Kruidenhoek stamt uit 1971 en heeft een oppervlak van ruim 1.500 vierkante meter. Vooraf was ingeschat dat er na enkele gerichte ingrepen 30% op het gas zou kunnen worden bespaard. In de praktijk blijkt dat bijna 40% te zijn. Voor het Passer College uit 1968 (1.600 m2) bleek een zelfde besparingspercentage mogelijk.

Niet dimensioneren op koudste dag

Het betreft volgens hem in principe werkzaamheden die iedere verwarmingsinstallateur zou moeten beheersen. ‘Maar de praktijk leert dat veel installateurs het aan deze basiskennis nog ontbreekt. Het efficiënt omgaan met gas is in een gasland als Nederland echter nog niet eerder zo urgent geweest. De belangrijkste reden voor het aanwezige besparingspotentieel is gelegen in het feit dat verwarmingsinstallaties van oudsher zijn gedimensioneerd op de koudste dag van het jaar. Niet die ene koude dag in de winter, maar al die andere dagen zouden leidend moeten zijn in een ontwerpbeslissing. Door het dynamisch waterzijdig inregelen en het gebruik van een goed gbs kan dan het stookvermogen omlaag.