EW04 Omslag 600
19 oktober 2021

Snellaadsysteem brengt zero-emissie zones dichterbij

Heliox

Snellaadspecialist Heliox introduceert een 180 kW Flex Charge-systeem, ontworpen voor high-powered depots om 's nachts één of meerdere voertuigen, met name bussen en vrachtwagens, op te laden. Met het innovatieve oplaadsysteem levert het bedrijf een bijdrage aan het realiseren van zero-emissie zones.

Volgens het Klimaatakkoord moeten vanaf 1 januari 2025 minimaal dertig steden een zero-emissie zone hebben ingesteld: een gebied waar in principe geen voertuigen met CO2-uitstoot welkom zijn. Met Flex Charge kunnen wagenparkeigenaren de laadinfrastructuur met hun EV wagenpark mee laten groeien. Hierdoor worden de initiële kosten verminderd en de totale eigendomskosten verlaagd, wat de realisatie van zero-emissie zones een stap dichterbij brengt.

Lagere aanloop- en kapitaalkosten

‘Met Heliox Flex Charge kunnen wagenparkbeheerders hun laadinfrastructuur tegelijk met hun EV wagenpark uitbreiden en vermogen toevoegen naarmate dat nodig is’, zegt Michael Coljin, CEO van Heliox Group. ‘Aanloop- en kapitaalkosten zijn de grootste uitdaging voor de adoptie van elektrische voertuigen. Met Flex Charge verminderen we het risico en de barrière die gepaard gaan met het maken van de overstap naar elektrisch rijden.’

Eenvoudig plug-in systeem

Heliox's Flex 180kW is een eenvoudig plug-in systeem dat is ontworpen om compatibel te zijn met een breed scala aan voertuigen en interfaces die zijn gebouwd om meer dan 15 jaar mee te gaan. Het is mogelijk om één of meerdere voertuigen tegelijk of na elkaar te laden. Ook de hoeveelheid stroom, 180, 120 of 60 kW, is variabel in te stellen. Flex Charge kan overal worden geïnstalleerd waar wagenparkeigenaren ruimte hebben en is bovendien compatibel met elke interface, waaronder een pantograaf, contactkap en dispenserkast. E-bussen kunnen tot 180 kilometer rijden in stedelijke omgevingen met één uur opladen.

Heliox

In 2018 realiseerde Heliox 's werelds grootste laaddepot, rond Schiphol Airport, waar 100 elektrische bussen van stroom worden voorzien. Begin september werd de tweede fase van dit project voor de bredere regio Amstelland-Meerlanden (AML) afgerond, waarbij 31 MW stroom wordt geleverd aan meer dan 200 e-bussen. Inmiddels heeft Heliox projecten gerealiseerd voor vervoerders in Groningen, Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam. Het bedrijf heeft 500 snelladers geïnstalleerd in Nederland, die meer dan 700 elektrische bussen laten rijden.