November/December 2024
Een spoor van zonnepanelen
Innovatie
Het Zwitserse Federale Bureau voor Transport heeft groen licht gegeven voor de installatie van een verwijderbare zonne-energiecentrale tussen de rails van een spoorlijn. Komend voorjaar gaat de pilot van Sun-Ways van start nabij Neuchâtel.
Met behulp van een door het spoorwegonderhoudsbedrijf Scheuchzer speciaal ontworpen spoorwegmachine, kunnen tot 1.000 m² zonnepanelen per dag worden geïnstalleerd. De panelen glijden als een tapijt vanuit deze rijdende machine direct tussen de rails, waar zij worden vastgeklikt. Als er onderhoud aan het spoor gepland is, kunnen de panelen met dezelfde machine weer snel worden verwijderd.
Alleen al in Zwitserland ligt het potentieel voor zonneproductie tussen de rails op 1 TWh per jaar (het verbruik van 300.000 huishoudens), verspreid over de 5.000 km aan spoorlijnen, wat meer dan 200.000 ton CO2-uitstoot per jaar kan besparen. De zonnepanelen zijn direct aan te sluiten op het DC-net van het spoor zelf en de opgewekte stroom wordt vervolgens via bestaande infrastructuur in de buurt van het spoor aan het elektriciteitsnet geleverd en gebruikt voor huishoudens. Wereldwijd is er veel interesse voor deze innovatie die handig gebruikmaakt van de loze ruimte tussen de rails. Ook in Nederland, met ruim 7.000 km aan spoor, zou het systeem van Sun-Ways veel rendement kunnen opleveren.
Tekst: Ard Tuijp
Fotografie: Sun-Ways