EW11 cover 600
April 2012

'Je kunt niet meer bij de klant aankomen in een bezinzeslurper'

EW-600x400Als bedrijf moet je laten zien waar je voor staat.

Installateurs die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, hebben bij de overheid een streepje voor. Ook zakelijke en particuliere klanten verwachten steeds vaker een extra inspanning op duurzaam gebied. Bijvoorbeeld een ‘groen’ wagenpark, met Go4MVO. Installatiebedrijf Warmtebouw deed hiermee ruim een jaar ervaring op en is enthousiast.

Het Utrechtse Warmtebouw levert technische installaties, onder andere voor klimaatbeheersing, verwarming, koeling en airconditioning, ventilatie, sanitair en brandbeveiliging. Ook geprefabriceerde installaties en complete projectinstallaties horen bij het dienstenpakket, met de retailsector als specialisatie.

‘Wij zijn al jaren bezig met energiebesparing voor onze klanten, zowel wat betreft innovaties als installaties’, vertelt directeur Herman Schiltkamp. ‘Duurzaamheid is onze core business. Dan kun je niet meer bij de klant aankomen in een benzineslurper. Als bedrijf moet je laten zien waar je voor staat.’

CO2-reductie

Ruim een jaar geleden behaalde Warmtebouw het CO2-neutraal wagenparkcertificaat via het Go4MVO-programma. Schiltkamp kwam in contact met Go4MVO tijdens een gesprek met Olaf Reinhard, directeur van Perfecqt. Dit bedrijf biedt een internetapplicatie aan waarmee alle personeelszaken kunnen worden beheerd, ook het wagenpark. Een warm hart voor duurzaamheid leidde bij Perfecqt tot de ontwikkeling van het Go4MVO-programma: technisch aangepaste auto’s en een speciale rijcursus zorgen voor CO2-reductie. Daarmee kunnen deelnemende bedrijven aantonen dat zij concreet actie ondernemen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De resterende uitstoot kunnen bedrijven afkopen. Dat levert een klimaatneutraal certificaat van One2green op, waarmee bij overheidsaanbestedingen voordeel kan worden behaald.

‘Auto’s vormen een goed aanknopingspunt om echt iets te doen met duurzaamheid. Want dit is een mannenbedrijf en mannen vinden auto’s over het algemeen belangrijk’, gaat Schiltkamp verder. ‘Met die liefde voor auto’s is niets mis. Onze medewerkers moeten alleen hun rechtervoet leren beheersen.’

Het nieuwe rijden

Op een instructieavond konden werknemers van Warmtebouw oefenen met ‘Het nieuwe rijden’ via hightech rijsimulatoren. Ook kwamen er technische aanpassingen voor het bestaande wagenpark. Zo werden de gebruikelijke wegwerpluchtfilters vervangen door luchtfilters die kunnen worden schoongemaakt. Ook werd er in de luchtinlaat een rvs-onderdeel gemonteerd dat voor extra turbulentie zorgt. Daardoor verbetert de verbranding in de motor en daalt het brandstofverbruik. Tot slot kwamen er op alle autobanden spanningsensoren. Via een schermpje aan het dashboard waarschuwen deze sensoren wanneer de banden moeten worden opgepompt. Met banden op de juiste spanning verbruikt een wagen minder brandstof. Het apparaatje slaat ook alarm bij potentieel gevaarlijke situaties, zoals een te lage bandenspanning of een te hoge bandentemperatuur.

Passie en plezier

Bij Warmtebouw werken 170 mensen die gebruik maken van ongeveer honderd wagens, zowel personenauto’s als werkbussen. ‘We rijden in totaal meer dan 3.000.000 km per jaar’, rekent Schiltkamp voor. ‘Dat kost zo’n 300.000 liter brandstof. We hebben  het afgelopen jaar daarop 10 procent kunnen besparen door het gaspedaal minder hard in te trappen. Dan praat je over 30.000 liter brandstof en dus zo’n 30.000 euro die we in onze zak konden houden. Mooi toch?’

De rijtraining heeft verrassende resultaten opgeleverd. ‘Onze medewerkers zijn daadwerkelijk zuiniger gaan rijden en daarmee  ook  veiliger. We hebben het afgelopen jaar minder schadegevallen gehad dan voorheen en de schades die we hadden, waren minder omvangrijk. Je mag dus stellen dat zuinig rijden gelijk staat aan veilig rijden. Zo houden we ook ons personeel uit de gevarenzone. Nu we minder schades hebben, betalen we bovendien minder verzekeringspremie. Daarnaast zijn de onderhoudskosten gedaald, want door rustiger rijden slijten de wagens minder hard. Dat tikt allemaal flink aan.’

Besparen is fijn, maar de gedragsverandering bij de monteurs noemt hij belangrijker. ‘Dat je  bijvoorbeeld naar een lokaal tankstation gaat om te tanken in plaats van bij een dure pomp aan de snelweg. Natuurlijk heb je altijd mensen die het minder vinden, maar het overgrote deel van onze medewerkers heeft het goed opgepakt. Alleen al om die bewustwording zou ik dit project zo nog een keer doen. Ook al betaal je voor de rijtraining, het ombouwen van het bestaande wagenpark en het afkopen van de resterende CO2-uitstoot. Het leuke is namelijk dat je de motivatie van de medewerkers ziet stijgen en dat het zorgt voor nog meer teambuilding. Mensen gaan zichzelf met anderen vergelijken, ze maken er een positieve uitdaging van en ze praten erover met elkaar.’

Zuinigste rijder

Aanvankelijk wilde Warmtebouw een bonusplan opzetten voor zuinige rijders, maar dat bleek te ingewikkeld. Nu komt er een jaarlijkse prijs voor de zuinigste rijder in het bedrijf. ‘Zo maken we er een sport van en blijft het plezier voorop staan. Als je denkt aan de slogan ‘people, planet, profit’, dan staan wat mij betreft de belangrijkste P’s toch echt voor ‘passie en plezier’. Zonder die twee P’s wordt het niks. Installateurs vergeten dat wel eens.’

Daarnaast schaft Warmtebouw in overleg met de werknemer alleen nog energiezuinige auto’s aan. De minimale eis is een wagen met C-label, maar de voorkeur gaat uit naar hybride auto’s met een A-label. ‘Door zelf auto’s te kopen, hebben we meer grip op de kosten en behouden we een keuzevrijheid. Daarnaast rijden wagens met A-label het zuinigst. Ik rij zelf ook in een hybride auto. Dat is belangrijk voor onze uitstraling naar de klant.’

Creatief in eigen huis

Schiltkamp is tevreden over het verloop van het Go4MVO-project. Hij merkt wel dat voortdurende aandacht voor het rijgedrag nodig blijft. ‘Daarom gaan we er dichter op zitten, bijvoorbeeld met controles. Voor een gedragsverandering op rijgebied geldt hetzelfde als voor veilig werken: daar moet je steeds mee bezig zijn.’ Het Go4MVO-certificaat heeft Warmtebouw complimenten opgeleverd van klanten uit de bancaire wereld, de foodsector en gemeentelijke instellingen. ‘Vooral lagere overheden gaan voor duurzaam aanbesteden. Met dit certificaat kun je prima aantonen dat je bedrijf MVO serieus neemt.’

Het label geeft echter niet de doorslag bij aanbestedingen, heeft Schiltkamp ervaren. ‘De prijs blijft toch bepalend. Maar je hebt wel een streepje voor bij de klant.’

Anderen overtuigen

Warmtebouw verplicht zijn leveranciers niet om mee te doen aan Go4MVO. ‘We promoten dit project wel, maar we gaan dit zeker niet opleggen. Argumenten en zelf succes behalen zijn betere middelen om andere bedrijven te overtuigen. Ik zou het ook niet prettig vinden als een opdrachtgever Warmtebouw zou dwingen om eraan mee te doen.’

Wel heeft Schiltkamp de overige firma’s op zijn bedrijfsterrein kunnen overhalen om verantwoord afval in te zamelen en te laten verwerken. Want voor Warmtebouw is Go4MVO enkel een kick-off op het gebied van duurzaam ondernemen. Het bedrijf heeft inmiddels het Sita Green Label Standard  behaald,  een certificaat voor duurzaam, CO2-neutraal afvalmanagement. ‘Bij alles wat we nieuw kopen, kijken we naar energiezuinigheid. Bijvoorbeeld wanneer we computers aanschaffen of verlichting. Daarnaast nemen we ons eigen energiegebruik onder de loep: naast brandstof kijken we dus ook naar verwarming en elektriciteit. Binnenkort wordt de dakbedekking van ons pand vernieuwd en dan plaatsen we meteen zonnepanelen. In 2012 komen er ook windmolens op het dak, al is dat een hele investering en duurt de terugverdientijd te lang. Maar ik roep altijd dat je iets over moet hebben voor de mensheid, dus dit hoort er gewoon bij. Installateurs zijn gemiddeld wat behoudend, maar bij Warmtebouw houden we juist van een beetje uitdaging.’

‘Geweldig beroep’

Ook een wko-installatie sluit Schiltkamp niet uit, al is de bestaande installatie in het huidige bedrijfspand daarvoor ongeschikt. ‘Wie weet, als we in de toekomst gaan renoveren...’

Voor hem hoort het streven naar duurzaamheid bij zijn vak. ‘Installateur zijn is een geweldig beroep, want je betekent echt iets voor de klant en voor de maatschappij. Je bedenkt technische oplossingen waar iedereen blij mee is. Wees dan ook eens creatief in eigen huis. Wacht niet op anderen, doe het gewoon zelf. Dúrf nou eens te denken over een periode van vijf, tien of zelfs vijftien jaar. Laat je niet weerhouden door lage subsidies of door lange terugverdientijden. Op je kosten letten is belangrijk, maar waag ook eens een sprong. Kijk af en toe in de spiegel en stel jezelf de vraag waarmee je bezig bent. Dat is voor elk bedrijf goed, ook voor het mijne en voor mezelf. Want voor je het weet ben je alleen bezig met de waan van de dag en geld verdienen.’

Schiltkamp komt nog even terug op het Go4MVO-project. ‘Waarom toch al dat gejakker op de weg? Een beetje later is heus geen ramp. Ja, de klant heeft haast, maar jouw haast leidt alleen maar tot fouten en dan is de klant sowieso ontevreden. Gun jezelf het plezier van je werk! Als installateur werk je met mensen en techniek, dat is toch een schitterende combinatie?