EW04 Omslag 600
Maart 2017

Salderen ?

Salderen 01

Onder kleinverbruikers van zonnestroom heerst grote onzekerheid over de manier waarop de overheid de huidige salderingsregeling gaat aanpassen. Op Kamervragen heeft minister Kamp van EZ al geantwoord dat hij de investeringszekerheid borgt, alternatieven laat doorrekenen en dit voorjaar met een kabinetsbesluit komt. Hoe kijkt de branche tegen de huidige regeling aan? Een viertal visies.

Hans van der Spek, Programmamanager Clean Tech bij FME en oprichter van Energy Storage nl

‘Vanuit maatschappelijk oogpunt moet we niet blind blijven vasthouden aan salderen. Hoewel het voor groot draagvlak voor duurzame energie zorgt, is het voor CO2-reductie niet de goedkoopste optie. Bij dalende prijzen voor pv-panelen kunnen we salderen langzaam afbouwen. Immers, moeten we in 2022 dan een ROI van drie jaar op pv-panelen hebben? Dat lijkt me overstimulering.’

Net zo belangrijk als de stimulering van duurzame bronnen – onder meer via salderen – is dat er, althans volgens Van der Spek, flexibiliteit in het systeem wordt ingebouwd. Wind en zon zorgen nu eenmaal voor wisselend energieaanbod, wat met opslag en slimme distributie prima is op te vangen. 'Maar dat brengt wel kosten met zich mee die ook moeten worden betaald. We zullen prikkels moeten introduceren die ons klaarmaken voor het toekomstige energiespel. Zolang zonnestroom, zoals nu, 'gratis' op het publieke net kan worden ‘bewaard’, verhinderen we de echte flexibiliteit, zowel van prijsvorming als van opslag en slimme distributie.’

Peter Desmet, Directeur SolarClarity en bestuurslid zon

‘Saldering is buitengewoon belangrijk voor het scheppen van draagvlak onder de bevolking. Iedereen, van huiseigenaren, sportverenigingen en huurders tot het midden- en kleinbedrijf, kan er gebruik van maken. Zonder deze regeling is er geen verhaal voor de transitie naar een duurzame energiehuishouding. Bouwers van Nul-opde- meterwoningen zijn geheel afhankelijk van salderen. Zonder de salderingsregeling wordt het al snel een ‘wij’ tegen ‘zij’ en komen alle voordelen – via de sde+-subsidie – uitsluitend terecht bij de ontwikkelaars van windparken en energiebedrijven met biomassabijstook.’

Over opslag en flexibiliteit op het net kan Desmet kort zijn: daar is iedereen voor, maar het is er nog lang niet. ‘Consumenten kennen, in elk geval tot 2020, geen flexibiliteit, enkel een hoog en laag tarief. Laten we eerst kijken hoe we flexibiliteit in de weten regelgeving kunnen verankeren en de consument er een rol in kunnen geven. Pas als dat geregeld is, kunnen we verder.’

Salderen 02

Doekle Terpstra, Voorzitter UNETO-VNI

‘Energiebesparing moet je stimuleren, niet blokkeren. Voor onze leden is het belangrijk dat consumenten en bedrijven blijven investeren in zonne-energie. De zonne-energiesector is de grote aanjager van het Energieakkoord. In 2015 groeide het geïnstalleerd vermogen met 50 procent ten opzichte van 2014. De werkgelegenheid in de zonnepanelen-sector nam toe met 7,5 procent tot ruim 9.000 fte. Zonder de salderingsregeling was dat nooit gelukt.’ ‘We zijn blij met de grote steun in de Tweede Kamer voor de motie van Vos en Van Tongeren die minister Kamp oproept om de salderingsregeling na 2020 voort te zetten. Wij vinden dat de minister zo snel mogelijk duidelijkheid – en dus investeringszekerheid – moet bieden tot 2030. UNETO-VNI denkt graag mee met de overheid over mogelijke verbetering van de bestaande regeling in samenhang met energieopslag en slimme energiemanagementsystemen.’

Rob Lobregt, Voorzitter commissie zonne-energie UNETO-VNI en directeur van Solar Power

‘De salderingsregeling heeft sinds 2012 gezorgd voor een stabiele groei van de pvsector. De kosten voor de schatkist, geschat op zo’n 80 miljoen euro, komen dubbel en dwars terug via onder meer de btw en aantrekkende werkgelegenheid. Zonder salderen zou de installatiesector sinds 2012 niet met 30 procent zijn gegroeid. Het is tot nu toe de enige regeling die de burger bewust heeft gemaakt van energiekosten en -besparingen. En we hebben dat draagvlak nodig.’

Voor overbelasting van het net door invoeding van duurzame bronnen is Lobregt niet bang, evenmin voor overstimulering. ‘Na de splitsingswet is het vastrechttarief verdubbeld zonder dat daar aanpassingen aan het net tegenover stonden. Daar hoorde je toen weinigen over. Het net raakt alleen overbelast wanneer het in slechte staat is.’ Over overstimulering: ‘Het duurt ruim tien jaar voordat een ROI van vijf jaar is bereikt. Weliswaar hebben we flexibiliteit op de lange termijn nodig, maar eerst moeten we meer werk maken van smart grids en onderling salderen.’