10 april 2025
Auto thuis opladen buiten de spits geeft 68% meer ruimte op het stroomnet
Bezitters van elektrische auto’s zijn bereid om thuis hun auto op andere tijden op te laden, als zij daar zelf geen ongemak van ondervinden en een vergoeding ontvangen. Dit blijkt uit een pilot van netbeheerders Liander en Enexis en laadaanbieders ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility.
In de pilot ‘netbewust thuisladen’ is onderzocht hoe bezitters van een elektrische auto, die deze thuis opladen, kunnen worden gestimuleerd om hun auto op andere tijden te laden. Het thuis laden van de auto heeft namelijk grote impact op het elektriciteitsnet at steeds voller wordt. Dit is vooral het geval in de wintermaanden als mensen thuiskomen van hun werk. Er ontstaat dan een piek in het stroomverbruik omdat warmtepompen aan staan, er elektrisch wordt gekookt en auto’s op volle snelheid laden.
Automatische aansturing
Voor de pilot werd van oktober 2024 tot en met afgelopen januari bij 330 huishoudens de laadsessie van de auto automatisch aangestuurd en werden auto’s tijdens het piekmoment niet of minder snel geladen. Hierdoor duurde het langer voor de accu volledig was opgeladen. Voor het merendeel van de huishoudens was dit geen enkel probleem omdat de auto pas de volgende ochtend weer nodig was. Voorwaarde is wel dat autobezitters zelf niet hoeven na te denken over wanneer zij de stekker in de auto moeten stoppen en de accu vol is op het gewenste tijdstip.
Vast stroomtarief/ dynamisch stroomtarief
De grootste verschuiving van het stroomgebruik werd behaald bij huishoudens met een vast stroomtarief. Tijdens de pilot werd hun stroomgebruik tijdens de avondpiek met gemiddeld 68% verminderd. Voor deze groep is het belangrijk om een financiële vergoeding te ontvangen als zij bereid zijn hun laadsessies te verplaatsen.
Huishoudens met een dynamisch stroomtarief laten sowieso al veel netbewuster laadgedrag zien dan huishoudens met een vast stroomtarief. Zij profiteren immers al van lagere stroomprijzen door hun laadsessies te verplaatsen naar prijsgunstige tijdstippen. Die komen meestal overeen met de momenten waarop het niet druk is op het elektriciteitsnet. Bij de thuislaadsessies die puur werden geoptimaliseerd op basis van dynamische stroomtarieven werd het stroomverbruik bij één van de laadaanbieders zelfs tot 88% verlaagd in de avondpiek.
Verdere uitrol netbewust laden
De vermindering van het stroomgebruik is gunstig voor de belasting van het steeds vollere elektriciteitsnet. Om die reden wordt op dit moment ook met netbeheerder Stedin en energieleverancier Essent verkend hoe netbewust thuisladen de komende winter kan worden opgeschaald in Nederland. Netbeheerders en laadaanbieders werken daarom samen aan een verdere uitrol van netbewust thuisladen. Het is de ambitie dat netbewust thuisladen de norm wordt in de gebieden waar het te druk is op het elektriciteitsnet. De komende maanden wordt uitgezocht hoe dit kan worden ingericht, rekening houdend met regelgeving en vergoedingen.
Download het onderzoeksrapport van de pilot Netbewust Thuisladen
Lees ook:
- Nieuwe kansen voor installateurs dankzij flexibel energiemanagement
Conclusies Pilot Netbewust Thuisladen
Netbeheerders Enexis en Liander hebben samen met marktpartijen ANWB Energie, Eneco eMobility en Vattenfall een pilot uitgevoerd naar de effecten op het stroomgebruik van netbewust thuisladen.
De belangrijkste conclusies op een rijtje:
- Samenwerking tussen netbeheerders en marktpartijen is nodig voor het implementeren van netbewust thuisladen;
- Bij vaste energietarieven is het effect het grootst, met een piekreductie tot 68%;
- Dynamische energietarieven zorgen sowieso al voor gedragsverandering, door de koppeling aan prijsprikkels.