EW09 Omslag 600
23 oktober 2025

Hoe kan ik voldoen aan de MPG-eis?

Ketenpartners presenteren tijdens webinar de resultaten van de Praktijktoets MPG

MPG-Bram BorsjeBeeld: Bram Borsje

Op 11 november aanstaande presenteert een groot aantal partijen waaronder Techniek Nederland de resultaten van de Praktijktoets MPG. De ketenpartners verkennen in het rapport de knelpunten, kansen en oplossingen rondom de toekomstige aanscherpingen van de MPG-eisen.

MPG staat voor MilieuPrestatie Gebouwen. Het is een maat voor de milieubelasting van de materialen die gebruikt worden in een gebouw, uitgedrukt als één samengestelde score. Hoe lager de MPG-score, hoe milieuvriendelijker het gebouw is. De MPG wordt berekend aan de hand van een LevensCyclusAnalyse (LCA) van de materialen en producten die in een gebouw zitten. De methode is vastgelegd in de Europese norm EN 15804. In Nederland is de MPG-eis voor nieuwbouwwoningen sinds 2021 vastgesteld op 0,8, met een voorgenomen aanscherping naar 0,5. Het MPG-getal helpt dus bij het sturen op duurzaam materiaalgebruik in de bouwsector en is een belangrijk instrument in het beleid rond duurzaam en circulair bouwen.

Energiezuinig bouwen botst met milieuvriendelijk bouwen

De Praktijktoets MPG is een initiatief van BNA, Techniek Nederland, Aedes, Bouwend Nederland, DGBC, Neprom, TNO, en VERAS. Tijdens het webinar op 11 november gaan zij in op de waardevolle inzichten die het onderzoek heeft opgeleverd voor de dagelijkse ontwerp- en bouwpraktijk. 
Eén van de conclusies in het rapport is dat producten met een zogenoemde Cat. 1 milieuverklaring de meest betrouwbare en vaak lagere MPG-scores opleveren. Het gebruik hiervan kan leiden tot verlagingen van 5–15% in MPG. Een belemmering voor de installatiesector om te kunnen voldoen aan de strenge(re) MPG-eis in 2030 is dat de Nationale Milieu Database (NMD) nog te weinig Cat. 1-producten bevat. Dat geldt vooral voor de producten en componenten die de installatiesector gebruikt. Vooral in de hoogbouw is het zeer lastig om de MPG te verlagen door de grote hoeveelheid materiaal in fundering, casco en installaties.

Klik hier om het gratis webinar bij te wonen

Tijdens het webinar gaan alle betrokkenen uit de ontwerp-, bouw- en technieksector met elkaar in gesprek over de bevindingen en de handelingsperspectieven, zowel voor de verschillende partijen afzonderlijk als voor de sector als geheel.

Download hier de praktijktoets MPG

MPG-extra plaatje

Hoe bereken je de MPG?

Een MPG-berekening van een bouwwerk leidt tot een score die staat voor de totale milieubelasting van dat bouwwerk. De rekenmethode begint bij het vaststellen van de milieubelasting van alle gebruikte materialen, gebaseerd op hun levenscyclusanalyse (LCA). De LCA beslaat alle fasen in de levensloop van een materiaal: productie, constructie, de verwerking aan het einde van de levensduur en alle bijbehorende transport. Er wordt getoetst op 19 categorieën, zoals de impact op de ozonlaag, watergebruik en de uitstoot van fijnstof. En omdat het lastig is om materialen met elkaar te vergelijken worden de scores omgerekend naar één waarde: de schaduwprijs. Deze laat zien hoeveel het zou kosten om de negatieve milieu-impact van het materiaal op te ruimen of op te lossen. Gaat een materiaal minder lang mee dan het hele bouwwerk? Dan wordt de schaduwprijs vermenigvuldigd met het aantal keren dat het materiaal moet worden vervangen. De optelsom van de totale schaduwkosten wordt vervolgens gedeeld door het bruto vloeroppervlak in vierkante meters en vermenigvuldigd met de levensduur van het bouwwerk. Hieruit rolt de uiteindelijke MPG-score. De MPG-eis van 0,8 staat voor 80 eurocent per eenheid bouwmateriaal gedurende de levensduur van het gebouw. Hoe de MPG precies moet worden berekend wordt voorgeschreven in de Bepalingsmethode Milieuprestatie Bouwwerken volgens de rekenregels uit de Europese Norm 15804.

Lees ook het artikel: Energiezuinig bouwen botst met milieuvriendelijk bouwen