EW04 Omslag 600
27 september 2022

Hoppenbrouwers pleit voor noodnummer 1-1-5 voor gehackt bedrijf

Technisch dienstverlener presenteert boek "Hack"

hoppenbrouwers

Er moet een meldpunt komen voor bedrijven die zijn gehackt. Dit meldpunt à la 1-1-2 kan meteen eerste opvang en hulp bieden bij een ‘digitaal ongeval’. Directeur Henny de Haas van Technisch dienstverlener Hoppenbrouwers Techniek, pleitte hiervoor tijdens een symposium over Cybercriminaliteit naar aanleiding van een recente cyberaanval op zijn bedrijf.

De Haas is ervaringsdeskundige. Tegen wil en dank. In juli vorig jaar werd zijn bedrijf Hoppenbrouwers met ruim 1.600 medewerkers en 20 vestigingen in het land, slachtoffer van een wereldwijde cyberaanval. Dankzij een unieke gezamenlijke krachtinspanning van de medewerkers kon worden voorkomen dat de activiteiten van het bedrijf stil kwamen te liggen.

Hack

Tijdens het symposium reikte De Haas het eerste exemplaar van het boek ‘Hack’ uit aan Petra Oldengarm, directeur van Cyberveilig Nederland. In het boek vertellen De Haas en zijn medewerkers over hun bijzondere strijd tegen de cyberaanval en de impact die een dergelijke gebeurtenis heeft. Hoppenbrouwers vindt het belangrijk deze ervaringen breed te delen, om bedrijven bewust te maken van de impact van een cyberaanval. De Haas: ‘'Naast bewustwording hoop ik dat dit boek de overheid meer inzicht geeft in de grote invloed van cybercriminaliteit op het bedrijfsleven. En dat het ertoe leidt dat er stappen worden gezet, zoals het 115-alarmnummer.’

400.000 euro

De hack waar Hoppenbrouwers mee te maken kreeg, was onderdeel van een wereldwijde aanval via het Amerikaanse softwareprogramma Kaseya. Door de aanpak van de daders (Russische organisatie REvil) op wereldwijde schaal had Hoppenbrouwers de aanval niet kunnen voorkomen, zo gaf De Haas tijdens het symposium aan. Maar door de uitstekende informatiebeveiliging en grote inzet van bijna 200 medewerkers met en zonder ICT-kennis, kreeg het bedrijf de gevolgen ervan wel in dat weekend onder controle. De Haas: ‘Hierdoor heeft het ons “slechts” 400.000 euro gekost, terwijl de schade van een dergelijke aanval vaak enorm is en een periode van drie weken in beslag neemt. Daarnaast eisen cybercriminelen meestal 2% van de jaaromzet aan losgeld.’ 

Lees ook: Webinar: leer denken als een hacker

hack.JPG

Boekpresentatie

Volgens een onderzoek van ABNAMRO is De kans dat bedrijven te maken krijgen met een brand is 1 op de 8.000, de kans op een inbraak is 1 op de 250 en de kans op een cyberaanval is 1 op de 5. Uit angst voor reputatieschade treden de meeste bedrijven die dit overkomt er over het algemeen nauwelijks mee naar buiten. Henny de Haas van Hoppenbrouwers Techniek heeft echter juist bewust gekozen voor openheid. In het boek ‘Hack’ wordt nagenoeg van minuut tot minuut weergegeven wat zich op allerlei fronten bij Hoppenbrouwers afspeelde vanaf het moment dat de hack werd ontdekt, totdat het bedrijf na twee dagen weer live ging. Een managementboek, maar tegelijkertijd ook een spannend jongensboek.

Het boek ‘Hack’ is downloadbaar via de website van Hoppenbrouwers.