Omslag_EW05 600
6 februari

Arbeidsmarktcampagne Techniek Nederland slaat aan bij doelgroep

Campagnebeeld web Techniek Nederland Arbeidsmartkcampagne

De multimediale campagne waarmee Techniek Nederland in 2023 van start ging, heeft veel losgemaakt. Je Kunt Zoveel Meer In De Techniek voldeed ruimschoots aan de bereiksdoelstellingen. Doekle Terpstra, voorzitter van de brancheorganisatie achter de campagne, is tevreden over de eerste resultaten’, zo zei hij tijdens de opening van de vakbeurs VSKe.

In zijn openingsspeech op 6 februari herhaalde Terpstra nog eens het allergrootste belang van voldoende instroom in de technieksector. ‘Een baan in de techniek is géén bullshitbaan’, zo zei hij al bij de lancering van de campagne in september 2023. In die campagne worden technische vakmensen neergezet als superhelden. Die boodschap herhaalde hij in de Jaarbeurshallen in Utrecht nog een keer. ‘Nog altijd hebben veel mensen een verkeerd beeld van een baan in de techniek. Ze denken dat het zwaar of vuil werk is. Dat klopt niet! En dat beeld hebben we met de campagne bij willen stellen.’

55.000 geïnteresseerden

Terpstra ziet dat de campagne vruchten afwerpt. ’De campagnewebsite www.jekuntzoveelmeerindetechniek.nl heeft in enkele maanden tijd al 55.000 geïnteresseerden getrokken. Mannen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar vormen een belangrijke doelgroep voor de campagne. Van die doelgroep heeft ruim de helft de campagne inmiddels gezien.’ De boodschap van de campagne wordt ook goed opgepikt. Maar liefst 60% van deze groep gaat na het zien van de campagne actief op zoek naar meer informatie over werken in de techniek. Op de langere termijn moet dit volgens de brancheorganisatie leiden tot meer instroom van werknemers in de techniek.’

Vrouwen

Overigens put de sector zeker niet alleen uit de groep mannen tussen de 25 en 34 jaar. Werken in de techniek wordt volgens de voorzitter óók steeds aantrekkelijker voor vrouwen. ‘Het karakter van banen in de installatiebranche verandert snel. We hebben steeds meer behoefte aan kwaliteiten als creativiteit, communicatieve vaardigheden en verbinden. En dat zijn eigenschappen waar vrouwen gemiddeld genomen hoog op scoren’, aldus Terpstra.

Lees ook:

De campagne

De campagne Je Kunt Zoveel Meer In De Techniek werd in september 2023 gelanceerd. De ‘superhelden’ waren onder meer te zien op billboards langs de autosnelwegen, in online-advertenties en op een speciale campagnewebsite, jekuntzoveelmeerindetechniek.nl. De campagne loopt nog minimaal twee jaar door. De komende tijd zal de nadruk daarbij liggen op online-uitingen. In een later stadium zijn de ‘superhelden’ ook weer in andere media te zien.