EW09 cover 600
2 mei 2022

VSK…het feestje van de installatiesector

cover-mei 2

De mei-editie van het vakblad E&W staat in het teken van de VSK. Getuige het 50-jarige jubileum is het al heel lang een sterk merk. Een merk dat volgens Paul Smorenburg van het vakblad E&W Installatietechniek daarom geen tweejaarlijks wisselende pay-off, maar een vaste slogan verdient: VSK….het feestje van de installatiesector!

"De VSK is toe aan de 25ste editie in vijftig jaar. Een zilveren jubileum. Of toch een gouden jubileum? Elke editie heeft een motto. In 2016 was dat bijvoorbeeld ‘Kennis omhoog, verbruik omlaag’. In 2018 was ‘Ons vak wordt steeds slimmer. Blijf scherp met VSK’ de aandachtstrekkende slogan, waarna we in februari 2020, vlak voor de coronapandemie naar Utrecht werden gelokt met de pay-off ‘Midden in de toekomst’. Voor de jubileum-editie bedacht de organisatie het lokkertje: ‘Onze Toekomst jouw wereld, VSK zet je op voorsprong’.

Motto

Met een motto beoogt de organisatie elke editie een gevoel op te roepen waarmee zij zoveel mogelijk verschillende doelgroepen met één zin kan verleiden om naar Utrecht te komen. Het is een misschien een beetje flauw, maar ik vraag me altijd af of bezoekers, organisaties en bedrijven zich iets aantrekken van het motto. Mogen exposanten geen standruimte huren als hun innovaties niet binnen het motto vallen? Toch moet de kracht van een goede slogan niet worden onderschat. In 1986 bezocht ik Glasgow. De city marketeers van toen verleidden zowel toeristen als bedrijven naar de stad te komen met de slogan ‘Glasgow’s miles better’ (opgevrolijkt met stripfiguur Mr. Happy, zie bit.ly/EW-Happy). In 2004 volgde tot mijn verdriet een ‘rebranding’ en werd het ‘Glasgow: Scotland with style’. Wel aardig, maar …waarom? I Amsterdam, ook zo’n ijzersterke slogan. Waarom moest deze slogan weer verdwijnen? Freddy Heineken bedacht in de jaren ‘60 de slogan ‘ ‘Heerlijk Helder Heineken’. Helder toch? Nadat Freddy in 1989 uit de directie verdween veranderden marketeers de slogan in ‘Bier, zoals bier bedoeld is’, al keerde Heineken nog in de jaren ’90 terug op haar schreden. Waarvoor hulde. AEG….laat je niet in de steek . Miele…er is geen betere. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Vooruit nog eentje: Husqvarna…de nijvere naaimachine (weet u het melodietje nog?)

Tijdloze slogan

Waar ik naartoe wil? U voelt het al aan; een goed merk behoeft geen elke twee jaar wisselende, hippe, bij de tijd passende slogan. Een goed merk verdient een heerlijk, heldere, tijdloze slogan. Een slogan die je nooit in de steek laat en waarvoor we niet elke twee jaar een betere hoeven te verzinnen. Ik wil voor de VSK toe naar één passende slogan voor – laten we zeggen – de komende honderd jaar. Ik wil daarvoor best in een commissie gaan zitten, maar ik heb alvast een voorstel: VSK, het feestje van de installatiesector."

Paul Smorenburg, hoofdredacteur van het vakblad E&W Installatietechniek, p.smorenburg@technieknederland.nl

UV04640-klein

E&W Installatietechniek

De VSK vindt plaats van 17 – 20 mei in Jaarbeurs Utrecht. E&W Installatietechniek verschijnt op 6 mei. Met onder andere:

En in het interview zegt werktuigkundig veteraan en klimaatspecialist bij Techniek Nederland Fred Vos dat elke ­innovatieve techniek het ­startpunt is van nieuwe kennistrajecten.

In hal 9, stand B.010 van Techniek Nederland kunt u tijdens de VSK gratis een exemplaar van het vakblad E&W Installatietechniek meenemen.